Teatrul de Artă pentru Copii din China (中国儿童艺术剧院) în colaborare cu Teatrul de păpuși și marionete Țăndărică din București au pregătit o surpriză copiilor din Beijing, cu ocazia Sărbătorii Primăverii și intrarea în Anul Cocoșului, punând în scenă piesa „Călătorie spre soare-apune”, a cărei premieră va avea loc luni, 30 ianuarie. Regia spectacolului este asigurată de Mao Ernan și Călin Mocanu, scenariul este semnat de Chen Chuanmin, în timp ce mișcarea scenică este asigurată de Andreea Duță. Piesa rezultată din cooperarea chino-română va fi oferită publicului chinez în cadrul a opt reprezentații, ulterior fiind avut în vedere un turneu în Asia de Sud-Est și România.
Realizată după romanul mitologic cu același nume, capodoperă a literaturii clasice chineze cunoscută de toții copiii, piesa descrie apariția în lume a maimuței inteligente și atotputernice. După ce s-a răzvrătit în Palatul Ceresc și a fost asuprită de Buddha Rulai sub Muntele celor Cinci Degete, a fost salvată de călugărul-maestru Xuanzhuang. Împreuna cu alți doi discipoli – călugărul budist Sha și Porcul Bajie, maimuța îl însoțește pe maestru în regiunile vestice, pentru a primi sutrele budiste. Pe drum, maimuța luptă cu monştri, depăşește 81 de obstacole, îl recunoaște și bate pe Duhul Oaselor Albe, dar și pe toate spiritele rele. În cele din urmă, cei patru ajung la destinație, iar maestrul călugăr obține sutrele.
Interesanta poveste, jocul spectaculos al actorilor și papușilor, costumele, efectele sonore și de lumini, alături de muzică și dans captează interesul spectatorilor de toate vârstele, nu doar a copiilor.
Colaborarea dintre cele două teatre a fost stabilită la începutul anului 2015, când a fost semnată o scrisoare de intenție de cooperare. Documentul prevedea o cooperare strategică în trei etape: Schimburi de vizite pentru intensificarea cunoașterii reciproce; schimburi de piese pentru lărgirea influenței; complementaritate reciprocă – creații comune.
În cadrul cooperării, în luna iulie 2015, Teatrul Țăndărică a participat la cea de-a 5-a ediție a Festivalului de Dramaturgie pentru Copii din China, cu piesa „Muzicanții din Bremen”, care a fost jucată de zece ori în mai multe orașe chineze. În luna iulie 2016, Teatrul Țăndărică a participat la cea de-a 6-a ediție a Festivalului de Dramaturgie pentru Copii din China, cu piesa „Cine ești tu?”
Cooperare chinezo-română în spectacolul de păpuşi “Călătorie spre soare-apune”
De partea cealaltă, o delegație de creatori de dramaturgie pentru copii a efectuat, în septembrie 2015, o vizită în România, unde a participat la manifestările prilejuite aniversarea celor 70 de ani de la înființarea Teatrului Țăndărica, unde a organizat Ziua Chineză a dramaturgiei pentru copii. În 2016, Teatrul de Arta pentru Copii din China a participat la cea de-a 16-a ediție a Festivalului Internațional de Dramaturgie de desene animate din București, cu piesa „Cei trei purceluși”. Tot în 2016, teatrul chinez a participat în România la Festival de Dramaturgie din București, cu piesa „Trei călugări budiști”, care a fost prezentată la București și Târgoviște. Simultan cu realizarea primelor două etape ale cooperării, s-a trecut la cea de-a treia etapă, a creației comune. În mai 2015, în cursul vizitei în România, reprezentanții Teatrului de Artă pentru Copii din China au propus colegilor de la Teatrul Țăndărică din București proiectul piesei „Călătorie spre soare-apune”. Astfel, în luna august 2016, directorul general al teatrului bucureștean, regizorul Călin Mocanu, a sosit la Beijing pentru a discuta aspecte legate de scenariu, regie, selectarea actorilor, realizarea papușilor. A fost stabilit de asemenea un program pentru realizarea proiectului. La 30 octombrie 2016, Călin Mocanu, alături de Andreea Duță, au sosit la Beijing, demarând repetițiile.
Pentru a înțelege cât mai profund firul romanului, regizorul Călin Mocanu (foto) a lecturat mai multe versiuni ale treducerii în limba română a romanului „Călătorie spre soare-apune”. „Poveștile romanului prezintă felul în care o națiune caută un viitor mai bun, având în sprijin spiritul și cultura proprie. Ele sunt atât de interesante, palpitante și pline de învățăminte încât vor putea polariza interesul publicului din toate țările, la fel ca operele lui Shakespeare și Cehov (…) Povestea poate fi transmisă din generație în generație, tocmai pentru că are un subiect universal, provocând un ecou puternic în rândul copiilor, care pot înțelege valorile, frumusețea și semnificațiile romanului”.
Exprimând satisfacția colaborării cu colegul român, regizorul Mao Ernan (foto) a declarat că „în cursul colabărării am simțit diferența profundă dintre cultura chineză și cea occidentală. În opinia mea, „Călătorie spre soare-apune” este o operă care reflectă în mod tipic întâlnirile și contopirea între trei mari curente: confucianistă, budistă și daoistă. Domnul Călin Mocanu caută să exprime mai mult decât atât, prin natura umană, prin exprimarea scenică a conflictelor, prin evenimentele scenice, sporind astfel capacitatea de înțelegere a spectatorilor”.
La rândul său, Chen Chuanmin, care a realizat scenariul piesei, pe baza celor trei serii ale piesei de teatru „Călătorie spre soare-apune”, a declarat că „este foarte greu să se încerce să se exprime, în numai o oră și ceva, povestea întregului roman, o capodoperă magnifică și grandioasă. Am căutat să realizez cu minuțiozitate și răbdare o scurtare a scenelor, fiecare având o semnificație profundă. Întreaga piesă de acum are puține cuvinte, exprimarea fiind asigurată prin acțiune și efecte scenice, o mare provocare pentru creație, fiecare moment fiind un rezutat al unor îndelungi discuții”. (Foto: www.cntc.org.cn)
Luo Dongquan