Primul portavion al Chinei a demarat, marţi dimineaţa, cel de al doilea tur de teste pe mare. Potrivit cotidianului chinez, China Daily, este posibil ca în cadrul testelor să fie efectuate, în premieră, decolări şi aterizări pe navă.
Yin Zhuo, contraamiral de marină în retragere şi expert militar a declarat că o componentă importantă a exerciţiului va include testarea cablurilor de oţel utilizate pentru a prinde şi reţine aeronavele în momentul aterizării. Cablurile pot reţine într-o secundă o aeronavă care aterizează cu 300 Km/h. Catapultele, de asemenea, vor fi testate pentru a se vedea dacă pot propulsa diverse tipuri de aeronave. „O altă activitate a misiunii portavionului chinezesc este aceea de a testa comunicarea între transportator şi avioanele aflate în zbor şi dacă sistemul de navigare le va duce la locaţiile desemnate”, a mai declarat Yin.
Potrivit Ministerului Apărării din China, portavionul a trecut cu succesc primele teste pe mare, efectuate în luna august. De atunci au fost făcute noi teste şi au fost instalate noi aparaturi care acum necesită testări ştiinţifice şi experimente suplimentare în larg.
Primul portavion chinezesc, de origine ucraineană, a fost contruit iniţial pentru marina sovietică, dar construirea acestuia a fost oprită după părbuşirea URSS, în 1991. Ingineri din Ucraina au demontat şi eliminat motoarele navei înainte să o vândă Chinei, în anul 1998.
Un amiral Kuznetsov clasa portavion, nava are o lungime de 304,5 metri şi un deplasament de 58,500 tone, şi a fost reamenajată pentru misiuni de cercetare şi pregătire de către China.
Shi Yinhong, expert în domeniul afacerilor internaţionale la Universitatea Renmin din China, a declarat că cel de-al doilea mare exerciţiu test are ca principal scop „informarea poporului chinez cu privire la mersul pregătirilor privind operatorul de transport. Oamenii sunt foarte interesaţi de evoluţia acestei nave şi de misiunile militare, care necesită pregătiri de lungă durată”, a spus Shi.
China va fi ultimul membru permanent al Consiliului de Securitate al ONU care va opera un portavion în perfectă stare de funcţionare, în momentul în care va fi livrat Marinei Armatei Populare de Eliberare.
În prezent, la nivel mondial, SUA, Marea Britanie, Franţa, Rusia, Spania, Italia, India, Brazilia şi Thailanda operează 21 portavioane. Dintre acestea, 11 aparţin SUA.
REFERINŢE >>> Primul portavion al Chinei