Cancelarul german Angela Merkel derulează, în aceste zile, cea de-a şaptea vizită oficială în China, având programate întâlniri cu preşedintele Xi Jinping, cu premierul Li Keqiang, dar şi cu o serie de miniştri şi lideri de companii. Potrivit presei chineze, frecvenţa vizitelor reciproce la nivel înalt este un indicator clar al apropierii dintre Beijing şi Berlin, dar şi o demonstraţie a importanţei pe care ambele ţări o arată uneia celeilalte. Iată de ce, principalul mesaj transmis de media oficială de la Beijing vizează faptul că „relaţiile China-Germania se află în cel mai bun moment din istorie, puternic susţinute de cooperarea pragmatică dintre cei doi greii economici”.
Este de remarcat faptul că Germania este, în prezent, cel mai mare partener comercial din Europa al Chinei, în timp ce China este cel mai mare partener al Germaniei din regiunea Asia-Pacific. Comerţul bilateral a ajuns, în 2013, la 161,6 miliarde USD, reprezentand aproape o treime din totalul relaţiilor China Uniunea Europeană (UE).
Un fapt care se află în spatele acestor cifre remarcabile, abia observat, este acela că atât China, cât şi Germania, sunt lideri mondiali de producţie şi exportatori, pentru multă vreme reuşind să evite un război comercial, promovând împreună comerţul liber. În acest sens, Merkel a căştigat o profundă simpatie chineză, anul trecut, când s-a opus anchetei comerciale iniţiate de UE cu privire la echipamentele de telecomunicatii mobile produse în China.
Preşedintele Xi Jinping, în timpul vizitei sale la Berlin, în luna martie a.c., a declarat că relaţiile China – Germania sunt un amestec perfect de piaţa chineză şi tehnologie germană, o alianţă între viteza chineză şi calitatea germană.
În timp ce companiile germane sunt dornice să îşi vândă produsele sofisticate pe piaţa chineză aflată într-o creştere rapidă, China este la fel de dornică să înveţe de la „Made in Germania”, pentru propria modernizare economică.
În cadrul vizitei, Angela Merkel este însoţită de o importantă delegaţie de oameni de afaceri, inclusiv directorii Siemens, VW, Airbus, Lufthansa şi Deutsche Bank, branduri familiare chinezilor. Prin urmare, există o mare aşteptare în privinţa rezultatelor economice bilaterale, astfel încât Germania să facă un pas mai aproape de China. (Xinhua)
Analiştii germani apreciază că actuala vizită a Cancelarului Merkel are ca scop menţinerea dinamicii în relaţiile actuale chino-germane. Având în vedere că relaţia economică bilaterală s-a dezvoltat rapid, economia este considerată un punct central al vizitei Cancelarului.
Cât de mult înseamnă Germania pentru China este evident, având în vedere numărul de vizite pe care Merkel le-a făcut în marele stat asiatic. Nici un alt lider european a avut atât de multe întrevederi cu liderii chinezi, la fel de mult ca şi Merkel, notează presa germană.
În ultimii ani, China şi Germania au menţinut un schimb frecvent de vizite, la nivel înalt. În luna martie a acestui an, preşedintele Xi Jinping a vizitat Berlinul. Apoi, în primăvara acestui an, a fost rândul Germaniei: Ministrul de Externe, Frank-Walter Steinmeier, şi Ministrul Economiei, Sigmar Gabriel, au ajuns la Beijing. În toamnă, omologii chinezi sunt aşteptaţi pentru discuţii interguvernamentale, la Berlin.
Există o anumită dinamică în relaţiile chino-germane în acest moment, iar actuala vizită a Cancelarului Merkel are ca scop pastrarea unui puternic impuls, apreciază Sebastian Heilmann, preşedintele Institutului de Studii Mercator din China (MERICS), într-un interviu acordat pentru Deutsche Welle. Heilmann crede că principalul obiectiv al discuţiilor vor viza consultările guvernamentale viitoare, programate pentru luna octombrie, care vor acoperi aspecte legate de tehnologie, programe culturale şi educaţie. Nu toate aceste probleme pot fi negociate la un nivel inferior, prin urmare, importanţa unei întâlniri între şefii de stat este necesară.
„Germania oferă Chinei produsele de care are nevoie pentru industrializare, de exemplu maşini, produse chimice de specialitate şi produse electronice. Pe de altă parte, bunuri de larg consum din China, cu preţuri foarte rezonabile sunt în mare cerere în Germania”, a adăugat Sebastian Heilmann.
Cooperarea de investiţii între China şi Germania nu mai este o „stradă cu sens unic”. Tot mai multe companii chineze sunt active pe plan internaţional şi de investiţii în Germania. Heilmann crede că competiţia pentru investiţiile chineze, între ţările europene, se va intensifica în viitor.
Cancelarul Angela Merkel, la Chengdu, gustând kung pao de pui, produs tradiţional chinez
Angela Merkel şi-a început vizita în China, la Chengdu, capitala provinciei Sichuan, acolo unde Germania a avut un Consulat General timp de zece ani, având în vedere că Chengdu este considerată de către companiile germane o rampă de lansare pentru zonele relativ mai puţin dezvoltate chineze din Vestul ţării. Aproximativ 160 de companii germane sunt active în zonă, printre care o fabrică Volkswagen. (China Daily)
Top 10 companii germane care operează în China
Ambasadorul Germaniei în China, Michael Clauss, a apreciază că vizita Cancelarului Angela Merkel se va concentra pe modernizarea Chinei şi reformei economice, dar şi pe problemele internaţionale de interes pentru ambele ţări. În cadrul vizitei va fi stabilită, de asemenea, direcţia politică de cooperare în viitor.
Aşa cum am arătat, Germania este cel mai mare investitor din Europa, în China, cu investiţii în creştere cu 43% în 2013. Investitiile chineze in Germania a ajuns la 830 milioane USD, în 2013, fiind înregistrată o crestere de 29%, faţă de anul 2012. Comerţului bilateral, în 2013, a ajuns la 161 miliarde USD.
Iată primele 10 întreprinderi germane, active pe piaţa chineză, un adevărat canal al relaţiilor economice dintre cele două ţări (click pe tabel).
La realizarea textului au fost folosite următoarele surse: Xinhua, China Daily