Pentru a încheia ecourile vizitei lui Josep Borrel la Moscova, trebuie punctat și momentul expulzării celor trei diplomați europeni din: Germania, Polonia și Suedia, acuzați că au participat la mitingurile de protest pro-Navalny.
Din nou, punctele de vedere exprimate de Înaltului Reprezentant UE sunt extrem de importante, pentru că arată o problemă de confuzie în spațiu. Borrell se afla la Moscova, nu în Bucureștiul care a devenit cea mai rușinoasă capitală politică a Europei. Apoi, Borrell prezintă o problemă poziționare, diferită, în fața colegilor din Parlamentul European.
La data de 5 Februarie, echipa lui Borrel transmitea printr-un comunicat:
“În timpul întâlnirii mele de astăzi cu ministrul de externe Serghei Lavrov la Moscova, am aflat că trei diplomați europeni vor fi expulzați din Rusia. Am condamnat cu tărie această decizie și am respins acuzațiile potrivit cărora au desfășurat activități incompatibile cu statutul lor de diplomați străini. Decizia ar trebui reconsiderată. Am subliniat unitatea și solidaritatea Uniunii Europene cu statele membre în cauză.”
Ulterior, în cadrul dezbaterii din Parlamentul European, din data de 9 Februarie, Borrell declara că “vestea expulzării a trei diplomați pe baza unor acuzații nefondate a venit atunci când încheiam discuțiile noastre. Și nu a venit ca un anunț din partea rusă, am știut-o din rețelele [sociale]. Am înțeles că este un mesaj clar. Întâlnirea se terminase. I-am cerut ministrului Lavrov să inverseze această decizie, dar fără rezultat”.
Cu alte cuvinte, Borrell s-a bătut cât a putut, numai că la Moscova legea se aplică, indiferent de cetățenie sau acoperire diplomatică. Pentru că, potrivit Convenției Relațiilor Diplomatice de la Viena (1961), activitatea diplomaților trimiși la posturi se derulează conform Art. 41.1. și anume:
„Fără a pricinui vreo daună privilegiilor şi imunităţilor lor, este datoria tuturor persoanelor care se bucură de astfel de privilegii şi imunităţi să respecte legile şi reglementările statului care i-au primit. Aceștia au, de asemenea, obligaţia de a nu se amesteca în afacerile interne ale statului” (respectiv).
În aceste condiții, protestul formal lansat de Borrell este un șablon birocratic, iar reacțiile țărilor vizate, de a răspunde simetric, o dovadă a copilăriei la care a ajuns diplomația în Uniunea Europeană.
Purtătorul de cuvânt al Ministerului rus de Externe, Maria Zakharova, a declarat în ziua anunțului expulzării că cere țărilor implicate să “nu se amestece în afacerile interne ale unui stat suveran”, recomandând fiecăruia “să se ocupe de propriile probleme”.
Reacțiile Germaniei, Poloniei și Suediei nu au întârziat, fiecare țară declarând câte un diplomat rus “persona non grata”, în cadrul unui răspuns coordonat la adresa Moscovei.
“Multilateralism în doi”! ÎN “AFACEREA NAVALNY”, GERMANIA FACE CĂRȚILE! (IV)
Berlinul a anunțat a spus că diplomatul care a participat la proteste în sprijinul activistului încarcerat Alexey Navalny era pur și simplu acolo pentru “a observat evoluțiile din Rusia, prin mijloace legale”. Varșovia a anunța că decizia Moscovei este una nedreaptă, în timp ce autoritățule de la Stockholm au reacționat prin ministrul de Externe, Ann Linde, care a anunțat că a solicitat unui diplomat rus să părăsească Suedia, ca răspuns la “decizia inacceptabilă de a expulza un diplomat suedez care își îndeplinea doar atribuțiile”.
Moscova a catalogat acțiunile celor trei țări UE ca fiind “nejustificate”.
În cadrul unei informări oficiale, la data de 11 Februarie, Maria Zakharova a oferit o serie de detalii cu privire la “încălcarea dreptului diplomatic și consular de către diplomații străini expulzați și oficialii consulari”.
Trecând în revistă reglementările prevăzute de Convenția de la Viena și documentele bilaterale încheiate de Rusia cu țările implicate, Zakharova a informat că acțiunile de protest organizate la Moscova și Sankt Petersburg nu fost acțiuni autorizate, potrivit legii federale a adunărilor, reuniunilor, demonstrațiilor, marșurilor și pichetelor, iar organizatorii au refuzat să se coordoneze cu autoritățile.
“În consecință, oricine a luat parte la aceste evenimente, inclusiv diplomați străini și oficiali consulari, au fost conștienți de încălcarea legilor statului de primire”, a declarat Zakharova.
Faptul că a fost încălcată și interdicția temporară privind evenimentele publice introdusă ca urmare a pandemiei Covid-19, face diplomații străini vinovați suplimentar, câtă vreme această informație era publică și adusă la cunoștință.
“Prin urmare, participarea membrilor personalului Consulatelor Generale ale Suediei și Poloniei și a Ambasadei Germaniei la mitingurile din 23 și 31 Ianuarie nu reprezintă doar o ingerință în treburile interne ale Rusiei, ci a fost, de asemenea, o ignorare deliberată și în cunoștință de cazură a legilor și normelor a statului de primire”, a declarat Maria Zakharova.
FINAL
Privind imaginea ultimilor ani, în care diplomația românească a devenit bătaia de joc a partenerilor strategici euro-atlantici, să nu ne mai mire reacțiile lipsite de orgoliu și demnitate ale oficialilor de la București!
Câtă vreme președintele, premierul, ministrul de externe etc. sunt în funcții cu voia “partenerilor”, avem lămurite atât reacțiile și pozițiile imbecile, cât și absența reacțiilor în fața abuzurilor și ilegalităților făcute de trimișii SUA, Germania, Franța, Olanda etc.
REFERINȚE >>>
“Multilateralism în doi”! DREPTURILE OMULUI AU MIZE HEGEMONICE (I)
“Multilateralism în doi”! REZOLUȚIILE UE, DIZARMONICĂ POLITICĂ! (II)
“Multilateralism în doi”! REZOLUȚIILE UE, DIZARMONICĂ POLITICĂ! (III)
“Multilateralism în doi”! ÎN “AFACEREA NAVALNY”, GERMANIA FACE CĂRȚILE! (IV)