CHINA: Brâncuși, o figură cu totul specială în istoria sculpturii occidentale

„Pe Brâncuși îl privim ca pe un sculptor la fel de important ca Michelangelo în perioada Renascentistă, pe Bernini în Italia sau pe Rodin în Franța, fiind o figură cu totul specială în istoria sculpturii occidentale. El a avut un dar natural, o personalitate aparte, dominată de independență și resursele culturale unice ale României”, a declarat astăzi Prof. Univ. Dr. Zhi Min (foto), vicepreședinte al Institutului de Sculptură al Academiei Naționale de Arte din China, în cadrul evenimentului organizat de Institutul Cultural Român (ICR) din Beijing, cu ocazia Zilei Naționale Constantin Brâncuși (19 Februarie 1876 – 16 Martie 1957).

Într-un generos spațiu, pus la dispoziție de administratorii Grădinii JinShang, aflată în apropierea Zonei Artelor 798 din capitala Chinei, Brâncuși a fost comemorat în dimensiunea și valoarea corecte, la eveniment fiind participând peste 150 de iubitori de artă, chinezi și rezidenți străini.

„Sculptorul sufletului românesc, Brâncuși a schimbat complet arta modernă și perspectiva asupra sculpturii abstracte. A mers spre esența lucrurilor, spre ideea din spatele ființei, trecând dincolo de formele concrete. A oferit o perspectivă spre adevăruri ascunse, formele sale simple arătându-ne adevăratul sens al lucrurilor”, a transmis celor prezenți directorul ICR Beijing, Dr. Liviu Țăranu, în mesajul de deschidere a evenimentului.

La rândul său, doamna Lilian Tian, designer de interior, lider și fondator al WTL Design&JinShang Group, gazdă a evenimentului, a evocat personalitatea și forța de influență generată de Constantin Brâncuși inclusiv în Asia, în China, lucrările sale fiind subiect de cercetare și inspirație nu doar în zona artistică, ci și în arhitectură.

Dar, fără îndoială, greutatea evenimentului a fost asigurată de conferința prezentată de Prof.Univ.Dr. Zhi Min, care, timp de mai bine de o oră a ținut nemișcat publicul, captat de detaliile, exemplele și pasiunea cu care a fost prezentat Constantin Brâncuși.

„Influența sa nu se manifestă numai în domeniul sculpturii, ci are, de asemenea, o influență subtilă asupra multor domenii, cum ar fi arhitectura, designul industrial și designul grafic din Secolul 20. Într-o oarecare măsură, el și Henry Moore (sculptor englez, 1898-1986 – n.m.) au unele asemănări. Ambele au pornit de la sculpturi figurative și realiste și s-au îndreptat, treptat, spre forme tridimensionale semi-abstracte și semi-figurative. În sculpturile lor, ele au, de asemenea, întotdeauna obiective clare de asociere. Diferența este dată de faptul că Brâncuși purifica și abstractizează forma naturală într-un mod foarte subiectiv, iar într-o anumită măsură extracția acestei forme ajunge la extrem, intrând astfel în discuția filozofică metafizică”, a arătat Prof.Univ.Dr. Zhi Min.

Mai mult, acesta a subliniat că „Brâncuși a fost o forță de pionierat în sculptura modernă, care a deschis noi drumuri pentru viitorii artiști … folosind metoda formei biologice pentru a extrage forma într-o expresie a puterii spirituale, modul său de reducere a materialelor contribuind foarte mult la dezvoltarea mișcării minimaliste în anii 1960”.
În conferința care a fost prezentată timp de mai mult de 70 de minute, Prof.Univ.Dr. Zhi Min a evidențiat că în atelierul său de lucru din Paris, Constantin Brâncuși a ținut aproape și a ajutat să evolueze mai mulți artiști, între care Isamu Noguchi (artist american de origine japoneză) sau Amedeo Modigliani (artist italian).

Pentru a încununa superlativ evenimentul organizat la Beijing, în legătură directă cu publicul participant a intrat, prin intermediul Internetului, Arhitectul Dorin Ștefan, arhitectul șef al „Centrului Brâncuși” din Craiova și autorul „Prismei” – o interpretare a operelor „Ovoidul” și „Pasărea Măiastră” – realizată în curtea Muzeului de Artă din Craiova. Lucrarea este construcție dusă la limita dintre artă, arhitectură și iluzie.

„Vreau să vă mulțumesc pentru interesul acordat lui Brâncuși, atât organizatorilor români și chinezi, cât și publicului care participă la acest eveniment. Pentru mine a fost o experiență unică să pot să realizez această lucrare la Craiova, vă invit să o vizitați, ca să puteți înțelege ceea ce încerca Brâncuși să spună și ceea ce eu am încercat să realizez. Brâncuși spunea că arhitectura este sculptură locuită”, a transmis Arh. Dorin Ștefan.

În urma interacțiunii pe Internet, participanții la evenimentul de celebrare a lui Brâncuși a avut ocazia să urmărească un montaj video în care a fost prezentată impresionanta „Prismă” de la Craiova, lucrare în care sunt îmbinate tehnici uluitoare, care generează efecte vizuale impresionante (vezi jos foto alb-negru).

Înainte de a încheia relatarea legată de evenimentul organizat de ICR Beijing, trebuie să subliniez că în publicul prezent la eveniment s-au regăsit cadre universitare, artiști și jurnaliști chinezi, dar și un număr restrâns de români, din Beijing, paharul de vorbă și bucuria fiind marcat în mod decisiv de pianistul Andrei Ivanovici, venit de la Shanghai, care a încântat publicul cu un scurt recital din care nu a lipsit Valsul „Valurile Dunării”.

Astăzi, 19 Februarie 2023, la 147 de ani de la naștere, la Beijing, Constantin Brâncuși a fost celebrat și comemorat așa cum șade bine României să își onoreze înaintașii, oriunde în lume. Iar China este una dintre țările în care opera lui Brâncuși este cunoscută și apreciată, așa cum sunt studiați și promovați marii artiști români, din toate timpurile.

Expoziția  va rămâne pe simezele  Grădinii JinShang  din  Beijing,  pentru următoarele 90 de zile.

Despre Dan Tomozei

gazetar din România
Acest articol a fost publicat în Analize - Comentarii, Asia, China, De departe ... România, Români în China, România, România - China, Veşti din China. Salvează legătura permanentă.

Un răspuns la CHINA: Brâncuși, o figură cu totul specială în istoria sculpturii occidentale

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.