Ambasadorul Doru COSTEA: Plănuim să deschidem o facilitate pentru sectorul privat din România care să acţioneze „la faţa locului”, în China

Sursa: BURSA
Interviu cu Excelenţa Sa, domnul Doru Costea, Ambasadorul României în China

Reporter: Cum apreciaţi dezvoltarea relaţiilor economice româno-chineze, în această perioadă de criză economică mondială?
Doru Costea: Contextul în care se desfăşoară relaţiile româno-chineze, în principal în domeniul economic, este determinat de mai mulţi factori: acumularea de capital politic în decursul celor peste 60 de ani ai relaţiilor diplomatice, şi care a condus la consolidarea cunoaşterii şi încrederii reciproce; evoluţiile înregis-trate de statutul Româ-niei, respectiv al Chinei, pe plan internaţional – Româ-nia este membru al UE, iar China a devenit a doua economie a lumii; creşterea complexităţii economiei mondiale, ca efect al globalizării proceselor şi fenomenelor componente etc. După criza prin care a trecut la sfârşitul anilor ’90, Asia s-a afirmat constant ca zonă de creştere economică, iar China a constituit un factor stimulator decisiv în acest proces.
În plan bilateral, suntem bucuroşi că 2011 a fost un an record al schimburilor comerciale, valoarea lor fiind de 4,2 miliarde US$. Este important că exportul României a înregistrat, de asemenea, un nivel record: 659 milioane US$, în creştere cu peste 32% faţă de 2010. În primele trei luni ale anului 2012, exportul românesc în China a înregistrat o uşoară scădere, de 1,28%, faţă de perioada similară din 2011, dar şi importurile au scăzut, cu peste 18%, ceea ce a condus la diminuarea deficitului comercial cronic din relaţia bilaterală.
Sunt de reţinut aici câteva aspecte: în primul rând, există diferenţe între statisticile noastre şi cele ale autorităţilor vamale chineze, mai ales ca urmare a modalităţilor diferite de înregistrare a schimburilor comerciale: partenerii chinezi iau în calcul certificatul de origine, iar preţurile sunt CIF, care includ şi valoarea transportului, pe când noi luăm în calcul preţurile FOB; astfel, statisticile chineze arată că exportul românesc în China a fost de 948 milioane US$ în 2011. Examinăm şi alte cauze posibile ale aces-tor discrepanţe. În al doilea rând, indiferent de modalitatea de calcul, persistă un deficit comercial considerabil, care se reduce într-un ritm mult prea lent faţă de potenţialul comerţului bilateral. În al treilea rând, este imperativă activarea substanţială a promovării exporturilor noastre către piaţa chineză, cu atât mai mult cu cât autorităţile au decis revizuirea modelului de creştere economică prin stimularea puternică a consumului intern şi a importurilor: până în 2015 au fost alocate importurilor peste 8.000 miliarde US$. Această orientare strategică trebuie conştientizată în profunzime de cercurile de afaceri din România pentru reorientarea pe termen mediu şi lung a exporturilor către uriaşa piaţă chineză.
Reporter: Ce măsuri concrete are în vedere Ministerul Afacerilor Externe, respectiv Ambasada României în China pentru dezvoltarea acestor relaţii?
Doru Costea: Suntem angajaţi, asemenea tuturor ambasadelor României, în promovarea intensă a diplomaţiei economice. Componentele sale principale, determinate de funcţiile instituţionale ale misiunii diplomatice, includ trei categorii de acţiuni: informarea constantă şi credibilă a partenerilor chinezi cu privire la proiectele de investiţii din România; promovarea produselor româneşti pentru export; informarea actualizată, în ambele sensuri, cu privire la evoluţiile economiei româneşti, respectiv chineze.
În fiecare dintre aceste direcţii avem acţiuni concentrate pe grupe de parteneri, pentru cultivarea şi menţinerea atenţiei acestora asupra propunerilor făcute şi situaţiei economiilor noastre. … (…).
Textul integral AICI

Despre Dan Tomozei

gazetar din România
Acest articol a fost publicat în Din presa românească, Interviuri, România - China. Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.