Cu o economie de piaţă hibridă şi banii ieftini investiţi peste tot în lume, China a ajuns să aibă un salariu minim mai mare decât cel din România

Sursa: Ziarul FinanciarRomania - China, balanta comerciala
Pentru mulţi, China este sinonimă cu atelierul de lucru al planetei, unde toate companiile mari se duc pentru a produce, atrase de forţa de muncă ieftină. Însă puţin ştiu că, spre exemplu, salariul minim lunar din China este mai mare decât cele din România şi Bulgaria, cele mai sărace state din Uniunea Europeană, o unine creată pentru a asigura bunăstarea europenilor.
În România, salariul minim pe econo­mie este de 157 de euro pe lună, iar în Bul­garia de 158 de euro pe lună. În China acesta este echivalent cu 203 euro pe lună, potrivit calculelor cotidianului bulgar 24 Chassa.
China a ajuns aici transformându-se dintr-o ţară preponderent rurală după cel de-Al Doilea Război Mondial într-o economie hibrid, cu intervenţionismul şi controlul tipic comuniste, dar şi cu trăsături capitaliste, cu un sector privat industrial şi bancar puternic. Acest mix a alimentat creşteri econo­mice astronomice, necesare dezvoltării ţării cu cea mai mare populaţie de pe planetă, de 1,35 miliarde. Spre comparaţie, UE are „doar” 500 de milioane de locuitori.
Avansul exploziv – o creştere de 65% doar din 2008 până în prezent – a transfor­mat China într-o economie tipică de consum, a doua ca mărime din lume după SUA. China are nevoie de combustibil pentru a pune în mişcare cea mai mare piaţă auto la nivel mondial, alimente pentru a hrăni cea mai mare populaţie de pe mapamond şi de multe altele, în condiţiile în care este una dintre cele mai mari pieţe de desfacere pentru exporturi. Producătorii români cu siguranţă că ar avea un loc pe piaţa chineză dacă ar ajunge acolo.
Dar China nu aşteaptă să i se dea. Prin achiziţii şi investiţii Beijingul şi oamenii de afaceri chinezi sunt prezenţi peste tot în lume pentru a strânge resurse. Spre exemplu, prin Great Wall Motor China produce maşini în Bulgaria. Intervenţia financiară pare că îi convine cel mai bine Chinei, ţara cu cele mai mari rezerve valutare ale lumii. O bancă din China finanţează 85% din proiectul de construire a unui pod peste Dunăre în Belgrad la care participă şi o companie chineză. De asemenea, China s-a oferit să contribuie cu fonduri la proiectul unui culoar de cale ferată de mare viteză care ar lega capitala sârbă de Budapesta. Apoi tot o companie chineză va construi probabil un canal navigabil între Belgrad şi oraşul-port grecesc Salonic.
China are o poartă de intrare în Europa prin portul grecesc Pireu, care la capitolul pasageri este pe primul loc în Europa, iar la transportul de containere printre cele mai mari. Docurile portului au devenit o bază pentru chinezi de când Cosco, colos de transport maritim controlat de stat, a plătit 500 de milioane de euro în 2010 pentru a închiria jumătate din ele. (…)
Textul integral AICIChina

Despre Dan Tomozei

gazetar din România
Acest articol a fost publicat în China, Din presa românească, România, România - China. Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.