România este prezentă zilele acestea, în China, la Conferința internațională pentru predarea limbii chineze, eveniment desfășurat la Changsha, capitala provinciei chineze Hunan. Între invitații speciali ai evenimentului se regăsește și Prof.Univ.Dr. Luminița Bălan, singurul delegat din Europa care a fost invitat să prezinte un discurs în fața celor peste 1.000 de delegați din cadrul Institutelor Confucius și instituțiilor de învățământ cu predare în limba chineză din 160 de țări și regiuni. Tema stabilită pentru conferința din acest an, „Inovația și dezvoltarea educației chineze internaționale în noua eră”, a lansat provocarea pentru inițierea de noi proiecte internaționale, pentru aprofundarea cooperării sino-străine.
În mesajul său, Prof.Univ.Dr. Luminița Bălan a subliniat că România are la București una dintre cele mai vechi secții de predare în limba chineză din Europa, dar și faptul că în ultimii ani au fost înființate secții de predare în limba chineză la Sibiu, Cluj Napoca și Brașov, proces în care o contribuție determinantă a avut-o existența Institutelor Confucius în cele trei orașe. Astăzi, România are peste 100 de centre în care se predă limba chineză, de la gradiniță, la universitate. De asemenea, un proiect important prezentat la Changsha este cel al manualelor de limba chineză adaptate și aplicate pe specificul elevului și studentului vorbitor de limba română. Aceasta în condițiile în care, din anul 2016, limba chineză a fost inclusă în lista materiilor studiate și avizate de Ministerul Educației din România. Fiind un proces de durată și extrem de pretențios, manualele și programa de limbă chineză pentru elevii și studenții români vor fi realizate de profesori români, în colaborare cu profesori chinezi.
Cooperarea profesorilor din diferite țări, pentru îmbunătățirea calității procesului de predare a limbii chineze, a fost subliniată și în mesajul prezentat de ministrul chinez al Educației, Chen Baosheng, care a susținut că educația în limba chineză, sub conducerea Institutului Confucius, este o cauză comună a Chinei și a diverselor țări. Pentru a sprijini educația în limba chineză la nivel internațional, în următorii doi-trei ani, China va derulate o serie de programe de pregătire a tinerilor profesori din China și străinătate, urmând să fie înființat un Colegiu Internațional pentru profesorii chinezi.
La rândul său, vicepremierul Consiliului de Stat din China, Sun Chunlan, a arătat că odată cu dezvoltarea și globalizarea economică, odată cu informatizarea socială și diversificarea culturală, țările au devenit tot mai interconectate, iar schimburile și cooperările politice, economice, comerciale și umane au devenit mai ample. În acest context, suprapus cu procesul de deschidere a Chinei, au apărut oportunități de cooperare în afaceri, de schimburi educaționale și turistice. Cererea de învățare a limbii chineze continuă să fie în creștere în diferite țări, iar specialiștii chinezi sunt din ce în ce mai bine primiți. Multe țări includ chineza în programele de învățământ, asigură cursuri de chineză în școlile primare și secundare, sprijină companiile și organizațiile să participe la educația în limba chineză.
Creșterea calității, perfecționarea și continuitatea proiectelor care au ca subiect predarea limbii chineze au fost în centrul dezbaterilor din ultimele zile de la Changsha, Prof. Univ.Dr. Luminița Bălan evidențiind necesitatea uniformizării procesului de evaluare la nivel global în domeniul limbii chineze, care va duce inclusiv la o mai bună înțelegere a evoluției Chinei din prezent.
Pe de altă parte, „învățând limba chineză, reușim să cunoaștem mai bine o civilizație multimilenară care nu doar că s-a dezvoltat necontenit, dar este si una dintre civilizațiile care oferă omenirii un patrimoniu cultural absolut impresionant, de o valoare inestimabilă. Prin intermediul limbii chineze, putem pătrunde mai ușor în lumea chineză, iar acest lucru ne îngăduie să identificăm mai degrabă lucrurile care ne apropie decât cele care ne diferențiază si care pot exacerba contrastele”, susține Prof.Univ.Dr. Luminița Bălan.
În cadrul conferinței din acest an, Rectorul Universității București, Prof.Univ.Dr. Mircea Dumitru, a primit Premiul pentru Contribuția specială în predarea limbii chineze, din partea Centrului Hanban. Recunoașterea la nivel mondial vine după ce, în 2016, Prof.Univ.Dr. Luminița Bălan a primit Premiul pentru Cel mai bun director de Institut Confucius, iar în 2017 Institutul Confucius din cadrul Universității București a primit Premiul pentru Cel mai bun Institut.
Conferința organizată la Changsha a marcat 15 de existență a Institutului Confucius și cea de-a 13-a Conferință a Institutului Global Confucius. De asemenea, în cadrul evenimentului a fost ales Comitetul Mondial de Predare a Limbii Chineze. În prezent, la nivel mondial funcționeză 550 de Institute Confucius și 1.172 de Clase Confucius, în 162 de țări și regiuni.