Gigantul autor chinez „Chery” va intra pe piaţa din Turcia dacă negocierile de afaceri, estimate la jumătate de miliard USD, vor fi încheiate cu succes.
Mermerler Otomotiv, compania turcească care a deschis negocierile cu „Chery” în februarie 2008, a pregătit terenul pentru derularea proiectului în Adapazari capitala provinciei Sakarya din Nord – Vestul Turciei.
Într-un interviu acordat agenţiei oficiale chineze, Xinhua, director general adjunct al Mermerler Otomotiv, Aydin Akyol, a explicat progresele înregistrate de fabrică şi care este viitorul companiei „Chery” în Turcia. În ultimii trei ani, importul direct din China a adus pe drumurile turce mai mult de 6.000 de vehicule de producţie chinezească. Akyol a spus că numărul maşinilor importate ar fi fost mai mare, dar criza economică a limitat cota de piaţă, adăugând că, în prezent, „Chery” este una dintre cele aproximativ 50 de branduri automobilistice prezente în Turcia. Potrivit Akyol, unul dintre cele mai mari obstacole existente în Turcia a fost lipsa motoarelor diesel la maşinile Chery. Fără o cerere puternică pentru diesel în piaţa internă, China nu are un interes deosebit pentru dezvoltarea aceastei pieţe.
Preţurile mari la combustibil din Turcia au făcut motorul diesel cel mai popular, 51 – 52% din maşinile vândute în anul 2010 fiind diesel, în anul 2011 aşteaptându-se o creştere a cotei până la 64%. „Dacă am putea folosi motoare pe motorină, cu siguranţă am intra în top 10 foarte rapid”, a adaugat Akyol.
Dar, cel mai mare obstacol rămâne preţul. O maşină „Chery” se vinde cu preţuri cuprinse între 20.000 şi 45.000 de lire turceşti (3.200 – 6.840 USD), cu mult peste rezultatele studiilor de piaţă, susţine Akyol. Acesta estimează că preţurile vor trebui să fie reduse cu mai mult de 28%.
„Guvernul turc, în special primul ministru, acordă o mare atenţie o investiţiilor noastre şi pentru toate investiţiile din China”, a spus mai sus Akyol. Cu toate acestea, obstacolele birocratice sunt prezente, ele vizând procedurile funciare sau cele de mediu.
Planificată iniţial să fie începută înaintea alegerilor din luna iunie a.c., construcţia fabricii de maşini „Chery” a fost întârziată. Potrivit calculelor, fabrica va fi gata într-un an şi şase luni, iar primul prototip ar trebui să fie scos de pe bandă şase luni după aceea.
Proiectul de 450 milioane USD, gândit ca o colaborare între Chery şi Mermerler, va produce iniţial 20 – 25.000 de vehicule pentru pasageri şi vehicule comerciale uşoare. Capacitatea maximă a fabricii urmând să fie de până la 100 de mii de unităţi. Din cauza cererii ridicate, fabrica va produce, de asemenea, motoare diesel, în timp ce motoarele pe benzina vor fi importate din China. Akyol speră ca fabrica să proiecteze propriul model auto, cel mai probabil un SUV, extrem de popular în Turcia.
Pentru intrarea pe piaţa turcă şi cu maşinile electrice „Chery”, va mai fi nevoie de ceva timp. Compania are în prezent patru modele de maşini electrice şi două modele hibrid, dar astfel de vehicule nu sunt populare în Turcia. Principalele motive sunt riscul de a rămâne fără energie şi lipsa unei infrastructuri pentru reîncărcarea bateriilor. Într-un orizont de 8 – 10 ani, automobilele electrice vor fi luate în serios şi în Turcia.
Însă, fără îndoială că fabrica auto din Turcia este o rampă de lansare şi o poartă de intrare pe piaţa europeană. Analizele de investiţie estimează că 60 -65% din producţie va merge la export. Cu costuri reduse, cu bune oportunităţi de logistică şi cu conexiuni în industria secundară, vehiculele „Chery” pot ajunge cu uşurinţă pe drumurile europene.
Akyol a mai adăugat că Europa vede Turcia ca pe un teren de testare pentru brandurile auto. „O maşină testat pe piaţa turcă va fi de succes în Europa”, consideră Aydin Akyol, director general adjunct al Mermerler Otomotiv.
Sursa: XINHUA