Xi Jinping: „China nu vrea să devină un << poliţist mondial >>, cu atât mai puţin să ia locul cuiva”

Xi Jinping, ONU 2015Preşedintele Xi Jinping (foto) a acordat un interviu agenţiei de presă Reuters, înaintea vizitei de stat pe care o va efectua în Marea Britanie, în perioada 19 – 23 octombrie. În cele ce urmează, textul integral al interviului prezentat de Xinhua, în care preşedintele chinez vorbeşte despre relaţiile internaţionale, prezenţa financiară chineză la nivel mondial, cooperarea politică şi economică în secolul XXI, dar şi despre dorinţa Chinei de a nu promova hegemonia şi de a nu deveni un alt jandarm mondial, în ciuda provocărilor regionale şi globale.

În curând veţi efectua o vizită de stat în Marea Britanie. Este de aşteptat ca atât familia regală, cât şi guvernul Regatului Unit să acorde o mare importanţă vizitei dumneavoastră, făcând pregătiri meticuloase pentru aceasta. Aţi vizitat Marea Britanie în anii 1990, care au fost impresiile atunci? Ce aşteptaţi de la vizita de acum în Marea Britanie, după mai mult de 20 de ani? Care va fi impactul acesteia asupra relaţiilor China-Marea Britanie şi asupra relaţiilor China-UE? Unii britanici se tem de intenţiile Chinei şi cred că guvernul britanic este prea darnic cu China. Cum veţi da asigurări că relaţia China-Marea Britanie este una reciproc avantajoasă?

Am vizitat Londra, Oxford, Glasgow şi Edinburgh în 1994. Am fost profund impresionat de vizită, de istoria deosebit de lungă a Marii Britanii, de cultura unică, de oamenii prietenoşi și mediul său frumos.

În timpul viitoarei mele vizite de stat în Marea Britanie, la invitaţia Majestăţii Sale Regina Elisabeta a II-a, aştept cu nerăbdare să avem discuţii cu liderii britanici şi să lămurim publicul britanic asupra relaţiilor noastre bilaterale. Sper că acest lucru va impulsiona creşterea viitoare a relaţiilor China-Marea Britanie, va injecta un nou impuls în cooperarea practică între cele două ţări în toate domeniile, pentru a permite deschiderea în comun a unei „perioade de aur” în parteneriatul strategic cuprinzător China-Marea Britanie.

Sondajele de opinie efectuate în Marea Britanie arată că punctele de vedere ale Chinei sunt în mare parte bine primite de poporul britanic. Cele două popoare apreciază cultura valoroasă şi unică a celeilalte. Aceasta este o bază importantă şi o condiţie favorabilă pentru creşterea relaţiilor bilaterale. Este adevărat că unii oameni au unele îndoieli cu privire cooperarea China-Marea Britanie. Ceea ce vreau să subliniez este faptul că, în lumea de astăzi, nicio ţară nu îşi poate permite să continue dezvoltarea cu uşile închise. Cineva trebuie să deschidă uşa, să ureze un călduros bun venit prietenilor şi să fie ospitalier cu aceştia. Acest lucru este recunoscut în practica internaţională. Marea Britanie a declarat că va fi ţara vestică cea mai deschisă în relaţia cu China. Aceasta este o alegere vizionară şi strategică, una care răspunde pe deplin interesului pe termen lung al Marii Britanii. China aşteaptă cu interes să se angajeze alături de Marea Britanie într-o gamă mai largă de domenii, la un nivel superior şi cu o mai mare profunzime.

În ultimii ani, în timp ce creşterea globală a încetinit, investiţiile China-Marea Britanie şi cooperările de afaceri au continuat să crească. Marea Britanie a devenit al doilea cel mai mare investitor al UE în China, iar China al doilea mare partener comercial şi destinaţie a investiţiilor în cadrul UE. China a fost al doilea partener al Marii Britanii în tranzacţiile din afara UE. În 2014, volumul schimburilor comerciale dintre China şi Marea Britanie, au depăşit pentru prima dată 80 de miliarde USD, iar importurile Chinei din Marea Britanie s-au dublat, în ultimii cinci ani. De asemenea, investiţiile în ambele sensuri între China şi Marea Britanie au crescut rapid. Investiţiile Chinei în Marea Britanie au crescut cu o rată anuală de 71,7%, în ultimii trei ani. Anul trecut, investiţiile chineze în Marea Britanie au crescut cu 87,6% de la un an la altul, cel mai rapid dintre principalele ţări UE.

Guvernul britanic a lansat planuri ambiţioase pentru modernizarea infrastructurii, construirea reţelei energetice în nordul Angliei şi punerea în aplicare a Strategiei Industriale a Marii Britanii 2050. Aceste planuri şi „Iniţiativa Un drum, o centrură” şi iniţiativele „Made in China 2025” şi „Internet Plus” derulat de China se completează reciproc în multe direcţii. China este gata să fie partener cu Marea Britanie în spiritul incluziunii, deschiderii, căutând o cooperare win-win pentru a upgrada şi extinde cooperarea, pentru a oferi mai multe beneficii celor două popoare.

În acest an, marcăm începutul celei de a doua decade a parteneriatului strategic global China-Marea Britanie şi 40 de ani de relaţii diplomatice China-UE. Atât în relaţia China-UK, cât şi în relaţia China-UE, China se confruntă cu importante oportunităţi de a construi pe succesul din trecut, pentru noi progrese. Având în vedere că Marea Britanie este un membru important al UE, relaţia China-UK şi relaţia China-UE se susţin reciproc. În timpul vizitei mele la sediul UE de anul trecut, liderii UE au fost de acord să construim un parteneriat China-UE de pace, de creştere, reformă şi civilizaţie. Cred că noile progrese în relaţia China-Marea Britanie vor da un nou impuls în dezvoltarea relaţiei UE-China şi vor aduce noi contribuţii la construirea parteneriatului China-UE în ansamblul său.

Londra este unul din centrele financiare ale lumii şi doreşte să joace un rol important în dezvoltarea financiare din China, fie servind ca un centru comercial pentru yuan sau eventual va fi o legătură de tranzacţionare între bursele din Londra şi Shanghai. Ce rol imaginaţi că va juca Londra în modernizarea şi globalizarea pieţelor valutare şi de valori din China?

Reforma şi deschiderea sectorului financiar din China a făcut progrese remarcabile, deoarece China s-a angajat pe calea reformei şi deschiderii în urmă cu 37 de ani. Acest lucru a fost deosebit de evident în ultimii ani. China va continua să adopte mai multe măsuri pentru a avansa reforma şi deschiderea sectorului său financiar, astfel încât piaţa financiară să se poate adapta mai bine la modernizarea financiară şi globalizare.

Fiind unul dintre centrele financiare mondiale, Londra este o staţie de pompare importantă în traseul vieţii economice mondiale, ca să spunem aşa. Cooperarea financiară consolidată cu Londra este cu siguranţă o alegere win-win pentru ambele ţări. Cooperarea financiară China-UK a început mai devreme. Aceasta s-a bucurat de o creştere rapidă, are un potenţial imens şi conduce cooperarea China-UK în diverse domenii. Am realizat multe în ultimii ani. Cele două ţări au semnat acordul bilateral de swap valutar. China a înfiinţat o bancă de compensare a yuanului la Londra. Marea Britanie a devenit prima ţară din afara Asiei care a obţinut cota RQFII de investiţii iniţială, prima ţară occidentală care emite obligaţiuni suverane exprimate în yuani şi prima mare ţară dezvoltată care include yuanul în rezervele sale valutare. Acesta este un punct culminant în colaborarea noastră bilaterală.

Mergând înapoi, în 2012, Londra a lansat oficial proiectul Centrului de afaceri al yuanului. Londra a devenit de atunci unul dintre cele mai dinamice şi mai importante centre comerciale şi pieţe offshore pentru yuan. În 2014, tranzacţionarea yuanului a crescut la Londra cu 143%, iar depozitele în yuani au ajuns la 20 de miliarde, o creştere anuală de 37%.

Atunci când condiţiile sunt potrivite, China este gata să ia în considerare consolidarea conectivității pieţelor financiare din cele două ţări. Londra poate utiliza punctele sale forte unice în domeniul financiar, pentru a se implica activ în modernizarea şi globalizarea pieţei financiare din China.

Companiile chineze sunt aşteptate să participe la centrala nucleară din sud-vestul Angliei. Acest lucru este în conformitate cu planurile anunţate de guvernul dumneavoastră la începutul acestui an, pentru a ajuta firmele chineze din transportul feroviar de mare viteză şi domeniul nuclear să se extindă în străinătate. Ce rol speraţi să joace companiile chineze pe pieţele globale în următorul deceniu? Credeţi că ar putea exista o reacţie care să deraieze participarea Chinei la astfel de proiecte în străinătate? Astfel de reacţii vor duce la noi fricţiuni comerciale? În condiţiile subvenţionării de stat, extinderea industriei chineze în străinătate ar fi echitabilă în faţa altor actori de pe piaţă şi în conformitate cu dorinţa mărturisită a Chinei pentru o economie de piaţă condusă de stat?

China intensifică eforturile de reformă şi deschidere, ceea ce înseamnă atât deschiderea economiei în continuare pentru a atrage investiţii străine, cât şi încurajarea firmelor chineze să facă investiţii în străinătate. Este firesc atunci când o ţară ajunge la un anumit stadiu de dezvoltare, atunci când o companie creşte, iar acest lucru este ceea ce fac toate marile companii din lume.

Beneficiind de economia mondială, companiile chineze ar trebui să contribuie la dezvoltarea economică mondială. China a devenit o putere de producţie la nivel mondial, cu eforturi speciale, de la treapta de mijloc a lanţului industrial, la nivel mondial. Multe sectoare industriale din China şi echipamentele de producţie, inclusiv construirea de căi ferate de mare viteză şi de centrale nucleare, precum şi cea de automobile, sunt avansate şi competitive pe plan internaţional, având capacitatea să asigure cererea şi absorbţia din numeroase ţări. China este gata să continue cooperarea sub diferite forme cu Marea Britanie şi cu alte ţări, pentru asigurarea capacităţii de producţie internaţională şi de fabricare a echipamentelor pentru asigurarea sinergiei punctelor noastre forte şi promovarea dezvoltării reciproce. „Hinkley Point” este un proiect realizat în cooperare tripartită China – Marea Britanie – Franţa. Sper că societăţile din cele trei ţări vor folosi pe deplin propriile puncte forte pentru a asigura realizarea cu succes a acestui proiect şi pentru a aduce beneficii poporului britanic.

Este normal pentru o companie să se confrunte cu diverse probleme atunci când face investiţii, fie pe plan intern, fie în străinătate. Atunci când faci afaceri, ar trebui să te concentrezi pe afaceri. Problemele care apar în cadrul operaţiunilor nu ar trebui să fie politizate, iar companiile chineze nu ar trebui să fie privite cu părtinire. Concurenţa este necesară pentru ca o afacere să crească şi nimeni nu va da o piaţă rivalilor săi. Sperăm că această concurenţă este benignă şi se bazează pe piaţă. Nu trebuie să existe uşi batante sau uşi de sticlă care sunt plasate ca bariere non-piaţă sau non-economice. Spre deosebire de companiile multinaţionale existente, companiilor chineze încă le lipseşte experienţa în derularea de investiţii în străinătate. Acestea au nevoie să se adapteze mai bine la legile şi reglementările locale, la standardele tehnologice, la marketing, la regulile managementul resurselor umane, la culturile locale etc. Companiile chineze au multe de învăţat pentru a ieşi cu succes din competiţia internaţională acerbă.

Guvernul chinez sprijină companii chineze în procesul global. Dar noi credem că acest proces ar trebui să fie derulat pentru ca companiile să devină principalul motor orientat spre piaţă. Rolul guvernului chinez este acela de a asigura şi de a crea un mediu politic favorabil şi un cadru juridic echitabil pentru companiile chineze. Aceasta este ceea ce toate guvernele fac şi cred că ţările occidentale o fac mai bine decât noi. Chiar şi în condiţii de piaţă, ţările sprijină creşterea companiilor lor în diverse moduri, iar astfel de măsuri nu ar trebui să fie toate etichetate ca subvenţie guvernamentală. Sistemul Chinei este diferit de cel al ţărilor occidentale. Din motive istorice, companiile chineze asigură mai multe funcţii sociale, care sunt greu de măsurat cu o simplă formulă aritmetică.

În deceniul următor, investiţiile chineze în străinătate vor continua să crească şi se estimează că vor ajunge la 1,25 trilioane USD. Acest lucru va oferi mai multe oportunităţi de cooperare între China şi Marea Britanie. Companiile chineze şi britanice se pot angaja şi în cooperarea tripartită în curs de dezvoltare pentru a integra fluxul superior, de mijloc şi de jos al lanţului valoric global şi să împărtăşească oportunităţile de dezvoltare.

Marea Britanie a fost prima ţară europeană care a decis să fie membră a noii Bănci Asiatice de Investiţii în Infrastructură (AIIB). China a promis că noua bancă va fi transparentă şi va avea standarde înalte de guvernanţă. Cum se va asigura China ca AIIB într-adevăr va fi transparentă şi va avea o guvernare de clasă mondială?

Iniţiativa Chinei de a înfiinţa Banca Asiatică de Investiţii în Infrastructură are drept scop promovarea dezvoltării infrastructurii şi conectivităţii în Asia şi să stimuleze cooperarea regională.

AIIB este o instituţie financiară internaţională ale cărei reguli de funcţionare sunt stabilite de membrii săi prin consultare, nu doar de China. Suntem de acord că AIIB ar trebui să aplice pe deplin experienţa şi practicile altor bănci multilaterale de dezvoltare, să respecte standardele internaţionale ridicate, în ceea ce priveşte structura de guvernanţă, orientările de operare şi de gestionare a resurselor umane, pentru a asigura funcţionarea sa profesionist şi eficient, precum şi transparenţa şi integritatea. În timpul negocierilor acordului AIIB, 57 de membri fondatori au acţionat pe principiul deschiderii, incluziunii, profesionalismului şi transparenţei, stabilind un acord de înaltă calitate. Un total de 53 de membri fondatori au semnat acordul.

Ştiu că acest acord a tras cu privirea, în mai multe domenii, la practicile băncilor multilaterale de dezvoltare existente. Au fost făcute, de asemenea, unele progrese şi explorate noi modalitaţi de operare. De exemplu, în ceea ce priveşte structura de guvernanţă, AIIB a înfiinţat, cu referire la practica obişnuită a băncilor multilaterale de dezvoltare, o structură cu trei niveluri, constând într-un Consiliu al guvernatorilor, un Consiliu de administraţie şi o Echipă de management. De asemenea, a impus un mecanism de supraveghere, în conformitate cu principiul transparenţei, deschiderii, independenţei şi responsabilităţii. În acord se precizează că echipa de management va fi selectată printr-un proces deschis, transparent şi bazat pe merite. Acestea sunt noi principii care nu sunt incluse în regulamentele băncilor multilaterale de dezvoltare existente. Un alt exemplu este faptul că AIIB nu pune nicio restricţie privind achiziţionarea de bunuri şi servicii din orice ţară, şi, din nou, acest lucru nu este cazul altor bănci multilaterale de dezvoltare regională.

Membrii fondatori potenţiali AIIB lucreaza la liniile directoare specifice de funcţionare, în conformitate cu acordul. Relaţia dintre AIIB şi băncile multilaterale de dezvoltare existente este una de cooperare şi complementaritate. AIIB se va angaja în cooperare cu acestea în ceea ce priveşte schimbul de experienţă, consolidarea capacităţilor şi finanţarea în comun.

China salută aderarea Marii Britanii la AIIB. Suntem gata să lucrăm cu Marea Britanie şi cu toţi ceilalţi potenţiali membri fondatori pentru a construi AIIB ca o platformă profesionistă şi eficientă de finanţare a infrastructurii, pentru a contribui la dezvoltarea Asiei şi dincolo de ea.

China joacă un rol tot mai activ în calitate de membru al comunităţii internaţionale, fie prin aducerea păcii în Sudanul de Sud sau ajutând la evacuarea străinilor, inclusiv britanici, din calea războiului civil din Yemen. Ca putere economică şi influenţă mondială în continuă creştere, China trebuie să facă tot mai multe eforturi pentru a proteja drepturile şi interesele sale în întreaga lume. Cum vedeţi rolul Chinei în afacerile globale în schimbare, în deceniul următor? Va juca un rol mai important în medierea conflictelor? Va înlocui China într-o zi Statele Unite ca poliţist al lumii, şi pentru a proteja interesele sale prin stabilirea de baze militare în întreaga lume?

China a fost, este şi va continua să fie o forţă pentru pacea lumii, pentru dezvoltarea comună şi cooperarea internaţională. Odată cu creşterea puterii sale generale, China va fi capabilă să joace un rol mai activ în afacerile internaţionale şi regionale.

La summitul de comemorare a 70 de ani de la înfiinţarea ONU, din luna septembrie, am anunţat, în numele guvernului chinez, o serie de iniţiative care includ: crearea unui fond de asistenţă pentru cooperarea Sud-Sud, cu o garanţie iniţială de două miliarde USD; un fond de pace şi dezvoltare China – ONU, pe zece ani, în valoare de un miliard USD; aderarea Chinei la nou înfiinţatul sistem UN de menţinere a păcii, crearea unei echipe permanente de poliţie de menţinere a păcii şi a unei forţe de menţinere a păcii cu 8.000 de soldaţi; furnizarea a 100 de milioane USD ajutor militar pentru Uniunea Africană, în următorii cinci ani, pentru a sprijini construirea forţei de reacţie africane şi a capacităţii africane de răspuns imediat la situaţiile de criză.

Xi Jinping - Barack ObammaChina a intensificat eforturile de pace şi dezvoltare nu pentru că vrea să devină un „poliţist mondial”, cu atât mai puţin să ia locul cuiva. Suntem mereu de părere că afacerile unei ţări ar trebui să fie decise de către propriul popor, iar afacerile lumii ar trebui gestionate prin consultarea între popoarele din toate ţările. China susţine scopurile şi principiile Cartei ONU. Urmăreşte securitatea comună, cuprinzătoare, de cooperare şi durată. China urmează principiul neamestecului în treburile interne ale altor ţări şi consideră că problemele fierbinţi internaţionale şi regionale ar trebui să fie rezolvate prin mijloace paşnice. China a declarat de multe ori că aceasta urmăreşte o politică defensivă de apărare şi nu va căuta hegemonia, nu se va angaja în expansiune sau impunerea proprie voinţe altora.

China, cel mai mare emiţător de gaze cu efect de seră din lume, a promis să reducă valorile emisiilor „în jurul anului 2030”, arătând, de asemenea, că va reduce nivelul carbonului – cantitatea emisă pe unitatea de producţie economică – de la 60 la 65% sub nivelul anului 2005. Ca ţară în curs de dezvoltare, China a blocat ferm principiul potrivit căruia ţările industrializate ar trebui să suporte cea mai mare parte a sarcinii, atunci când vine vorba de reducerea emisiilor de carbon. Este China pregătită pentru a schimba oricare dintre poziţiile sale de negociere sau pentru a face compromisuri suplimentare, pentru a se asigura că un nou acord global privind schimbările climatice va fi stabilit la Paris, în cursul acestui an?

Schimbările climatice reprezintă o provocare globală în care nicio ţară nu poate decide pe cont propriu. Ţările dezvoltate şi în curs de dezvoltare au diferite responsabilităţi istorice pentru schimbările climatice, iar diferite nivele de dezvoltare necisită diferite capabilităţi. La fel ca într-o cursă auto: nu ar fi nici rezonabil, nici corect să se aplice aceleaşi cerinţe de viteză atât autoturismelor care au ajuns departe, cât şi celor care abia au părăsit punctul de plecare. Ţările dezvoltate ar trebui să facă mai mult şi să conducă modul de abordare a schimbărilor climatice. Acest lucru este în conformitate cu importante principii stabilite în cadrul UNFCCC, cum ar fi „responsabilităţi comune, dar diferenţiate”, echitate şi potrivit capacităţilor. Aceasta este, de asemenea, speranţa tuturor ţărilor în curs de dezvoltare.

Acestea fiind spuse, principiul „responsabilităţii comune, dar diferenţiate” nu scuteşte ţările în curs de dezvoltare să contribuie cu cota lor la răspunsul global în schimbările climatice. Numai că o astfel de contribuţie ar trebui să fie în conformitate cu capacităţile şi nevoile lor. China este acum cea mai mare ţară din lume după conservarea şi utilizarea energiei din surse regenerabile şi noi energii. În 2014, China a redus consumul de energie pe unitate PIB de CO2 la 29,9% respectiv 33,8% faţă de nivelul din 2005. Contribuţiile Chinei la ONU de la nivel naţional au ca scop facilitarea guvernanţei climatice globale, şi, de asemenea, de dragul dezvoltării proprii. Acestea reprezintă cel mai bun efort al Chinei la realizarea obiectivelor stabilite în cadrul UNFCCC. China a anunţat înfiinţarea unui fond de 20 miliarde yuani pentru Fondul de Cooperare Sud-Sud privind schimbările climatice, pentru a ajuta alte ţări în curs de dezvoltare.

Conferinţa de la Paris de la sfârşitul acestui an este o piatră de hotar în procesul multilateral privind schimbările climatice, deoarece va stabili regimul internaţional post 2020, pentru abordarea aceastei provocări. Progresul în cadrul negocierilor necesită o flexibilitate a tuturor părţilor, dar principiile de bază ale UNFCCC trebuie să fie respectate. Părţile ar trebui să demonstreze sinceritate la fel de mult, deoarece acestea pot construi un consens şi să lucreze pentru acelaşi scop. China este gata să joace un rol constructiv şi să lucreze pentru încheierea în timp util a unui acord cuprinzător, echilibrat şi solid la Conferinţa de la Paris.

China este tot mai asertivă în promovarea pretenţiilor sale teritoriale din Marea Chinei de Sud, fapt care a îngrijorat pe mulţi dintre vecinii săi. China, de asemenea, spune că nu va continua hegemonia şi va menţine neabătut calea dezvoltării paşnice. Înţelegeţi de ce atât de mulţi dintre vecinii Chinei se îndoiesc de aceste afirmaţii? Cum răspundeţi la acuzaţiile potrivit cărora activităţile Chinei în Marea Chinei de Sud ar putea agrava situaţia de securitate din regiune? Care este scopul final al Chinei în activităţile sale curente din Marea Chinei de Sud?

Urmarea căii de dezvoltare paşnică serveşte intereselor fundamentale ale Chinei, şi este, de asemenea, ceea ce ţările din regiune şi popoarele aşteaptă de la noi. Este o alegere strategică făcută de China, care nu s-a schimbat şi nu se va schimba. Timp de mulţi ani, eforturile active ale Chinei pentru cooperarea win-win cu vecinii săi au adus beneficii reale ţărilor şi popoarelor din regiune. Conform noilor circumstanţe, China va depune eforturi pentru a oferi mai multe beneficii de dezvoltare ţărilor vecine şi popoarelor. China va continua să urmărească prietenia şi parteneriatul cu vecinii săi, să construiască un spaţiu armonios, sigur şi prosper, şi să urmeze politica sa de prietenie, sinceritate, beneficiu reciproc şi incluziune faţă de vecinii săi.

Insulele şi recifele din Marea Chinei de Sud sunt teritoriu chinez din antichitate. Acestea ne-au fost lăsate de strămoşii noştri. Poporul chinez nu va permite nimănui să încalce suveranitatea Chinei, a drepturilor conexe şi a intereselor în Marea Chinei de Sud. Acţiunile Chinei din Marea Chinei de Sud sunt reacţii legitime pentru a proteja suveranitatea teritorială. Expansionismul se referă la revendicările de zone în afara teritoriului propriu. China nu a făcut aşa ceva, aşa că astfel de îndoieli sau acuzaţii sunt nejustificate.

Cu eforturile comune ale tuturor părţilor, situaţia din Marea Chinei de Sud a fost în ansamblu stabilă. Marea Chinei de Sud oferă căile importante pentru schimburile comerciale internaţionale ale Chinei. China are nevoie de pace, securitate şi stabilitate în Marea Chinei de Sud mai mult decât orice altă ţară. China nu ar vrea nici turbulenţe acolo, cu atât mai puţin să fie partea care să stârnească haos. Se lucrează din greu pentru a derula mai departe consultări privind un cod de conduită în Marea Chinei de Sud, pentru punerea în aplicare deplină şi în mod eficient a Declaraţiei cu privire la desfăşurarea părţilor în Marea Chinei de Sud. China va continua să lucreze cu vecinii săi din Marea Chinei de Sud pentru a gestiona disputele prin dialog instituţionalizat, paşnic soluţionarea litigiilor prin negociere şi consultare, de a explora în mod activ rezultatele win-win prin cooperare şi dezvoltare comună, şi pentru a proteja libertatea de navigaţie şi survol de care se bucură ţările, în conformitate cu dreptul internaţional. Ne vom strădui împreună pentru a face Marea Chinei de Sud o mare de pace, prietenie şi cooperare. Eforturile ţărilor din regiune de a menţine pacea şi stabilitatea merită mai mult respect.

China a cerut ajutor internaţional ţărilor, inclusiv Marii Britanii, pentru a prelua suspecţii de corupţie care au fugit în străinătate. Unele dintre aceste ţări s-au plâns de faptul că China este reticentă să predea dovezile necesare pentru ca acestea să fie în măsură să deruleze în instanţă solicitările de deportare. Cum va îmbunătăţi China cooperarea cu ţările străine pentru a primi aceşti suspecţi înapoi?

Departamentele judiciare din China oferă uşor dovezi solide privind cazurile specifice în cooperarea internaţională anti-corupţie. China este o ţară a statului de drept. Aceasta acţionează în conformitate cu legislaţia şi pe baza faptelor, atât în combaterea corupţiei din ţară, cât şi în desfăşurarea cooperării internaşionale anti-corupţie.

În orice ţară, corupţia este cea mai detestată de oameni. Cooperarea internaţională în acest domeniu are ca scop aducerea suspecţilor care au comis acte de corupţie şi au fugit în străinătate înapoi în China, pentru a fi deferiţi justiţiei. China şi Marea Britanie au menţinut o bună cooperare în lupta împotriva corupţiei, în comun încheind tratatul de asistenţă judiciară reciprocă în materie penală, care a pus bazele legale în combaterea în comun a corupţiei.

În lumea de astăzi, nici o ţară sau loc nu ar trebui să fie refugiu, adăpost sau condiţie de siguranţă pentru elemente corupte şi veniturile lor din infracţiuni. Pentru ce defectori ai poporului chinez, în cele mai multe cazuri elemente corupte pentru ale căror crime sunt dovezi solide, ar trebui să poată să stea în unele ţări şi să scape de pedeapsa legii, prezentând tot felul de scuze. Datorită diferenţelor dintre sistemele juridice ale ţărilor, unele probleme juridice tehnice trebuie să fie elaborate prin cooperare internaţională împotriva corupţiei. Acest lucru necesită ca diferite părţi să exploreze împreună soluţii. În special, organele anti-corupţie şi de drept trebuie să consolideze cooperarea în investigaţii şi schimbul de informaţii pe cazuri individuale. Sunt convins că, atâta timp cât avem voinţa politică de combatere a corupţiei, cooperarea internaţională în acest domeniu va da cu siguranţă mai multe rezultate.

Economia Chinei şi impactul acesteia la nivel mondial sunt în creştere tot mai mare. Toţi factorii de decizie din întreaga lume trebuie să ştie despre situaţia economică a Chinei mai mult decât oricând înainte. Guvernul dumneavoastră şi-a stabilit un obiectiv de creştere a economiei cu aproximativ 7 procente în acest an. Cu toate acestea, situaţia economică pare să se fi deteriorat în ultimele luni, mulţi investitori şi economişti văzând acum acest obiectiv ca fiind extrem de puţin probabil să fie atins, creând o mare îngrijorare pe pieţele financiare şi de mărfuri la nivel mondial. Nu vă aşteptaţi să îndepliniţi acest obiectiv? Ce măsuri suplimentare sunteţi gata să adoptaţi pentru ca nivelul de creştere să nu încetinească prea mult? Cum veţi menţine stabilitatea pieţei financiare din China?

Economia chineză a crescut cu 7% în prima jumătate a acestui an, ceea ce este în concordanţă cu obiectivul de creştere a întregului an şi este cea mai rapidă rată de creştere între economiile importante din întreaga lume. Este normal ca o economie să poată creşte la viteze diferite în perioade diferite. Ar fi împotriva legii economice să vizeze o creştere tot mai mare, fără nicio încetinire. Creşterea de 7% în prima jumătate a acestui an a fost realizată pe baza unei economii de peste 10 trilioane USD. Creşterea este deja echivalentă cu PIB-ul anual al unei ţări de dimensiuni medii şi încă depăşeşte ceea ce a fost generat de creşterea de două cifre din urmă cu câţiva ani.

Ca o economie strâns legată de pieţele internaţionale, China nu poate rămâne imună la problemele economiei globale. Avem preocupări cu privire la economia chineză şi lucrăm din greu pentru a le rezolva. De asemenea, suntem îngrijoraţi cu privire la revenirea lentă a economiei mondiale care afectează toate ţările, în special pe cele în curs de dezvoltare.

Istoricul Dr. Arnold Toynbee considera că „provocarea şi răspunsul” sunt un factor important care stă la baza dezvoltării civilizaţiei umane. Dezvoltarea economică a Chinei vizează adaptarea la noua normalitate şi se confruntă cu durerile de creştere generate de trecerea de la vechiul la noul sistem de creştere. Cu toate acestea, elementele fundamentale ale unei economii în continuă creştere au rămas neschimbate. Noul tip de industrializare, cererea IT, urbanizarea şi modernizarea agriculturii, care sunt în plină desfăşurare, au generat o cerere internă puternică şi un mare potenţial de creştere în viitor. Acesta a făcut, de asemenea, economia mai rezistentă şi adaptabilă. Toate acestea, împreună cu aprofundarea reformelor structurale, arată că China va avea perspective economice foarte promiţătoare.

Facem eforturi coordonate pentru a promova o creştere constantă, vom continua reforma, ajustările structurale şi creșterea nivelului de trai, şi vom preveni riscurile economice. Vom întări regulamentele macro în mod creativ pentru a îmbunătăţi calitatea şi eficienţa de dezvoltare economică şi pentru a rezolva problema lipsei de echilibru, coordonare şi durabilitate în economie. Vom pune mai mult accentul pe inovare şi creşterea determinată de consum. Politica privind utilizarea investiţiilor străine rămâne neschimbată. Vom îmbunătăţi statul de drept în domeniul comercial, vom proteja drepturile de proprietate intelectuală şi vom promova o concurenţă loială. Vom continua să promovăm dezvoltarea „Centurii Economice a Dumului Mătăsii” şi a „Drumul Maritim al Drumului Mătăsii în Secolul 21”, vom desfăşura cooperarea internaţională privind capacitatea de producţie. Atât economia chineză, cât şi economia mondială, vor beneficia din acest proces.

În faţa schimbărilor de pe pieţele financiare interne şi internaţionale, am luat o serie de măsuri, inclusiv scăderea raportului şi ratelor dobânzilor rezervelor minime obligatorii şi îmbunătăţirea regimului cursului de schimb al yuanului. Aceste măsuri au contribuit în mare măsură la dezamorsarea riscurilor şi la restabilirea stabilităţii pieţelor. Mergând mai departe, vom aprofunda reformele financiare orientate către piaţă în conformitate cu legislaţia, pentru a cultiva o piaţă de capital deschisă şi transparentă, care să se bucure de termene lungi, stabilitate şi dezvoltare. Vom îmbunătăţi gestionarea riscurilor, vom stabiliza aşteptările pieţei şi vom face mai uşor accesul pentru capitalul privat pentru a opera în sectorul financiar, pentru a sprijini mai bine economia reală.

Aţi declarat că speraţi ca într-o zi China să fie capabilă să găzduiască Cupa Mondială, iar într-o zi China ar putea să o câştige. Vă pasă de sport destul de mult dacă aţi anunţat mari planuri de reformă privind fotbalul, la începutul acestui an. Marea Britanie este locul de naştere al fotbalului modern. Este ceva ce China poate învăţa de la Marea Britanie, în creşterea nivelului fotbalului din China, şi pentru a face industria fotbalului din China la fel de succes cum este în Marea Britanie? Care este cea mai mare speranţă a fotbalului din China?

XI JINPING secretar general al PC Chinez 4Fotbalul este cel mai popular sport din lume şi există peste 100 de milioane de fani ai fotbalului numai în China. Cea mai mare aşteptare a mea de la fotbalul din China este ca echipa chineză să fie una dintre cele mai bune din lume, iar fotbalul să joace un rol important în a face mai puternice corpul şi mintea oamenilor. Vom găsi o cale nouă de urmat pentru ca sportul din China să se dezvolte, fapt care este în concordanţă cu modelul general de dezvoltare a fotbalului şi care se potriveşte bine cu condiţiile din China. Vom urmări obiectivele de consolidare şi formare a tinerilor pentru fotbal, reformarea sistemului fotbalistic profesionist, consolidarea cooperării internaţionale şi creşterea industriei fotbalului.

Marea Britanie are o istorie lungă şi bogată în fotbal şi o uriaşă experienţă în acest sport. Premier League este una dintre cele mai influente şi de succes ligi de fotbal profesionist din lume. China şi Marea Britanie au avut o bună cooperare în fotbal, în ultimii ani. În 2012, un program de cooperare a fost lansat pentru a promova fotbalul în şcoli, iar Marea Britanie a început să pregătească antrenori de fotbal din China, la nivel de bază. În 2013, Premier League şi Super Liga Chineză au semnat o scrisoare de intenţie privind cooperarea, iar David Beckham a fost numit „ambasador pentru programul de fotbal de tineret din China şi Super Liga Chineză”. Luna trecută, cele două ţări au semnat un Memorandum pentru a produce viitoarele stele ale fotbalului. În următorii cinci ani, vor fi introduse în 20.000 de şcoli din China programe de formare fotbalistică, ceea ce înseamnă un potenţial uriaş de cooperare între China şi Marea Britanie în formarea de jucători, antrenori şi arbitri. Sunt convins că fotbalul chinez va evolua în bine şi va aduce propria contribuţie la fotbalul mondial.

Despre Dan Tomozei

jurnalist din România
Acest articol a fost publicat în Asia, Asia - Pacific, China, Din presa chineză, Europa, Europa - Asia, Înţelege China, Interviuri, Veşti din China. Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns