România doreşte atragerea Chinei într-un proiect feroviar de mare viteză

Premierul Victor Ponta, 298 km-ora cu trenul Tianjin - Beijing, 02.09.2014 AGuvernele României şi Chinei discută modalităţile de realizare a unei linii feroviare de mare viteză, pe ruta Bucureşti – Iaşi – Chişinău, proiect care ar putea fi abordat decisiv începând din anul 2015, a declarat, marţi, Prim-ministrul român, Victor Ponta, în timp ce se deplasa cu un tren de mare viteză, pe distanţa Tianjin – Beijing.

Tren de mare viteza in China 2Aflat în cadrul unei vizite oficiale în China, Victor Ponta a vizita Parcul industrial Tianjin, străbătând distanţa dintre capitala Beijing şi oraşul de coastă, cu ajutorul unui tren care a rulat cu aproape 300 km/h. „Urmează să avem studiile de fezabilitate pentru o linie care să lege Bucureşti – Iaşi şi mai departe spre Chişinău. Sigur, costurile sunt destul de mari, însă ca un prim proiect pilot pentru Centrul şi Estul Europei mi-aş dori ca România să fie prima care să aibă o asemenea linie, iar tehnologia dezvoltată în China s-a dovedit, în ultimii ani, ca fiind extrem de performantă şi extrem de sigură”, a declarat Ponta.
În condiţiile în care proiectul pilot propus iniţial părţii chineze, pe traseul Bucureşti – Constanţa, nu poate fi realizat, dat fiind că este inclus pe un coridor european, iar Comisia Europeană se opune unui nou proiect, a fost prezentată noua variantă de traseu, în cadrul discuţiilor derulate la Beijing cu oficialii chinezi.

Tren de mare viteza in China 5În opinia premierului român, un astfel de proiect vizează o serie de detalii şi probleme. „Proiectul de a avea o linie de cale ferată, pentru că nu este doar trenul, ci este mai ales calea ferată care să permită această viteză, este un proiect la care Guvernul Chinei ţine foarte mult. L-a prezentat primului – ministru Li Keqiang, anul trecut, în vizita de la Bucureşti, nu doar pentru România, ci pentru toate .ările din Europa Centrală şi de Est”.

Costurile pentru realizarea unui astfel de tronson feroviar care să asigure o rulare de 350 km/h se ridică, potrivit datelor prezentate de Victor Ponta, la 20 de milioane UDS/ kilometru.

Premierul Victor Ponta 298 km ora cu trenul Tianjin Beijing, 02.09.2014-B„Problema principală este legată de finanţare pentru că, cu siguranţă, nu avem noi atâţia bani alocaţi, iar pentru fondurile europene 2014 – 2020, avem cu totul vreo şapte miliarde de euro pentru toată infrastructura şi cea rutieră, şi cea navală, şi cea aeroportuară. Problema, în primul rând, este legată de finanţare. Dacă finanţarea vine din China, evident că proiectul va fi integrat în acest sens”, a mai arătat premierul Victor Ponta.

Despre Dan Tomozei

jurnalist din România
Acest articol a fost publicat în China, România, România - China, România - R. Moldova, Uniunea Europeană. Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns