Filmul ca un muzeu de artă: Malmkrog

Filmul de artă Malmkrog (2019), în regia lui Cristi Puiu, este un film muzeu, în care publicul este supus unui efort epuizant. Trei ore și 17 minute fixat în scaunul de cinematograf sunt cu totul diferite de cele trei ore și 17 minute parcurse, în secvențe, pe Internet. Proiecția din această seară de la Centrul Francez din Beijing a fost un experiment în sine. Un experiment de laborator cinematografic, de răbdare și dedicație artistică, similar penitenței revelatoare.

Mulți dintre cei care s-au aflat în sala de cinema la debutul filmului nu au rezistat până la finalul dialogului-monolog filozofico-moral-religios. Este de înțeles. În Malmkrog, Cristi Puiu abordează frământările scriitorul rus Vladimir Solovyov (1853-1900) debordate în romanul “Războiul, progresul și sfârșitul istoriei: trei conversații, inclusiv o scurtă poveste despre Antihrist”.
Pentru asta, ca spectator al marelui ecran, ai nevoie de resurse multiple și stratificate, pentru a urmări simultan cu a raționa ceea ce vezi, ceea ce auzi, ceea ce primești ca informație, pentru ca să analizezi în viteză, fiind biciuit permanent de noi și noi provocări.

Invitat să privești realitatea secolului XIX cu experiența începutului de secol XXI, înțelegi că lumea nu s-a schimbat prea mult. Religia, războiul, pacea, obsesia puterii și modul de a raționa la adresa vieții sunt prea puțin diferite. Dimpotrivă! Din Solovyovul lui Cristi Puiu observi că lumea de azi este mai puțin introspectă și preocupată să înțeleagă, să caute răspunsuri.

Personajele și atmosfera create de Cristi Puiu sunt reprezentarea unei succesiuni și suprapuneri de nuanțe: determinare, convingere, superioritate, nesiguranță, detasare, exces, abundență, vertij. Este motivul pentru care filmul Malmkrog are un potențial psihotrop nedisimulat, cu atât mai mult cu cât finalul este lăsat deschis, ultima parte a romanului – “o scurtă poveste despre Antihrist” – nefiind exploatată în monumentalul proiect. Alege fiecare dacă există sau nu, dacă adoptă raționamentul prezentat de Nikolai, interpretat de Frederic Schulz-Richard, care afirmă că răul există doar în absența binelui.

Insist să arăt că filmul Malmkrog în regia lui Cristi Puiu este un film ca un muzeu de artă. În Malmkrog găsești trei secole în care lumea continuă să balanseze între Est și Vest, în care europeanul continuă să se considere superior celorlalte civilizații, iar ca o ironie a sorții, de o vreme, încearcă să scoată Rusia din Europa. Din această perspectivă, premonitoriu, Cristi Puiu a realizat în 2019 un film cu nuanțe de geniu istoric, în condițiile în care a finalizat proiectul cu puțini ani înainte de noua fractură dintre Europa și Rusia.

Organizată în cadrul Festivalului Internațional “Rencontres du Cinéma Francophone” 2024, proiecția din seara aceasta de la Beijing a încheiat turneul parcurs de Malmkrog în China, după Shanghai, Jinan, Xi’An și Shenyang, cu sprijinul Institutului Cultural Român (ICR) din Beijing.

“Nu am niciun fel de așteptare de la public. Am o foarte mare încredere în oameni. Foarte mare încredere, în oameni! Oamenii se sperie de fel de fel de lucruri și mai ales de vorbele pe care le spun alți proști. Intri într-o librărie și vezi ditamai cotorul, Idiotul, Demonii, Karamazov, ce mai avem … și te sperii. Domnule eu nu pot să citesc cartea asta. Ba poți s-o citești. Poți s-o citești! Povestea este prost spusă. Asta se întâmplă și cu cinemaul, cu pictura. Oamenii își apără teritoriile … .

Declarația făcută de regizorul Cristi Puiu în urmă cu patru ani (Martie 2020), în dialogul cu Sever Voinescu de la Trinitas TV, este relevantă pentru modul în care lumea trebuie privită: cu încredere și asumat.

“Oamenii nu devin mai buni după ce se întâlnesc cu o opera de artă. Dar pentru foarte mulți oameni, pentru oamenii buni, opera de artă este un semn de solidaritate. Pentru că atunci când ești bun, și asta are legătură cu adevărul, cu felul în care te instalezi tu în lume în raport cu adevărul, oamenii ăia au nevoie de aceste semnalizări. Pentru că este foarte greu să fii singur. Undeva la capăt se află un om care se bucură atunci când vede un film din Europa de Est, să zicem. Și înțelege că nu este cu totul pierdut. Pentru că, iată, există un soi de fir roșu care ne leagă pe toți. Eu pentru oamenii ăștia fac filme, pentru că așa mă așez și eu în raport cu creația venită de pretutindeni. Am fost format cumva, pentru că citeam literatură franceză și rusă, nu pot să fac pe prostul acuma și să mă comport așa, să reduc Rusia la Putin, spre exemplu.”

Malmkrog în regia lui Cristi Puiu a fost premiat la Berlin (2020) pentru Cel mai bun regizor la secțiunea Encounters; Sevilla (2020) pentru Cel mai bun film (Golden Giraldillo) și Cel mai bun scenariu; Premiile UCIN (2021): Trofeul pentru cel mai bun film, Cea mai bună imagine, Cele mai bune decoruri, Cele mai bune costume, Cel mai bun actor în rol secundar – Istvan Teglas; Premiile Gopo (2022): Cel mai bun regizor, Cea mai bună imagine, Cele mai bune decoruri, Cele mai bune costume, Cel mai bun machiaj.

În prima linie a distribuției fimului Malmkrog se află: Frederic Schulz-Richard (Germania), Ugo Broussot (Franța), Diana Sakalauskaite (Lituania), Agathe Bosch (Germania), Marina Palii (România), Istvan Teglas (România).

Experiențele prin care au trecut toți cei implicați, pe durata filmărilor de la Conacul Apafi din Mălâncrav (Malmkrog în limba germană), în nordul județului Sibiu, la granița cu județul Mureș, prezentate în diverse evenimente, fac din filmul Malmkrog un proiect cu nuanțe mistice suplimentare, în care este conturată și evidențiată latura spirituală a omului Cristi Puiu, un regizor care, în această seară, a strălucit la Beijing.

Despre Dan Tomozei

gazetar din România
Acest articol a fost publicat în Analize - Comentarii, Asia, China, De departe ... România, Din presa românească, EU Centrală şi de Est, Europa, Români în China, România, România - China, ROMANIA-CHINA 75, Rusia, Veşti din China. Salvează legătura permanentă.

2 răspunsuri la Filmul ca un muzeu de artă: Malmkrog

  1. Roxana spune:

    Felicitari Cristi Puiu! 😊 Astept cu nerabdare sa poata fi vizionat si on line. Maestrul Cristoiu a avut un interviu foarte frumos cu Cristi Puiu acum vreo 2 ani cred si surprinzator de interesant faptul cum abordeaza filmul si regia: cu multa multa modestie si profesionalism. Cristi Puiu a pus numele si tara sa pe podium. Bravo!

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.