Într-un context internaţional tot mai tensionat ca urmare a crizei economice-financiare, a tensiunilor politice şi a problemelor incontrolabile generate de însăşi natura, China rămâne un factor de stabilitate şi coerenţă la nivel planetar. Politica externă, construită cu predilecţie în zona economică, devoalează intenţia clară a unei evoluţii de parteneriat, de consens, prin care China construişete relaţii pe termen lung. Între aceste pertaneriate se numără şi cel cu Republica Moldova, micuţa şi tânăra republică din Estul Europei, aflată la confluenţa a două mari curente şi forţe europene: Rusia şi Uniunea Europeană.
Cu o istorie de aproape 20 de ani, relaţiile parteneriale chino-moldovene s-au intensificat şi consolidat în ultimii ani atingând în 2010 un vârf de forţă cu precădere în zona economică. Astfel, China a urcat pe locul patru (locul 7 în anul 2009) în lista ţărilor partenere comerciale ale Republicii Moldova, cu 130,6 milioane USD. China este precedată de Federaţia Rusă (272,4 mil. USD), Ucraina (215,9 mil. USD) şi România (164,8 mil. USD).
Fără îndoială, privind ansamblul proiectelor şi discuţiilor aflate în derulare, China va ajunge în perioada următoare principalul partener commercial al R. Moldova, unde livrează articole textile, maşini şi aparate electrice, materiale plastice, cauciuc şi produse agricole. După deschidrea în anul 2008 a unui mare deposit chinezesc în capitala republicii, Chişinău, importurile chinezeşti sau ajuns în doi ani la 325 mil. USD.
Pe de altă parte, în anul 2010, Republica Moldova a crescut de şase ori exporturile de vinuri cu destinaţia China. Într-un articol publicat de cotidianul Adevărul din România, ambasadorul Chinei la Chişinău, Fang Li, a explicat acestă creştere prin “promovarea mai activă a producţiei alcoolice moldoveneşti pe piaţa chineză”.
Conform datelor Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare (MAIA) din R. Moldova, dacă în anul 2009, în China, au fost comercializate produse alcoolice modoveneşti în valoare de aproape 380 mii USD, în 2010 acestea au ajuns la 2,2 milioane USD. Promovarea şi importul vinurilor moldoveneşti pe piaţa chineză este asigurată de compania Beijing Kindsku Trading Company, aflată în strânsă legătură cu Ministerul Comerţului din China.
Pe de altă parte, potrivit agenţiei de presă Mediafax, interesul manifestat de China pentru Republica Moldova este un mister pentru majoritatea analiştilor, presupusele “ţinte” ale guvernului de la Beijing variind de la asigurarea unei „monede de schimb” în relaţiile cu Rusia, la exploatarea potenţialului comercial dat de localizarea geografică. China a decis să acorde Republicii Moldova un împrumut de un miliard USD, egal cu circa 10% din Produsul Intern Brut (PIB) al republicii. Fără îndoială acesta este cel mai mare credit obţinut vreodată de mica republică est-europeană. Potrivit autorităţilor moldovene, fondurile promise de China se vor îndrepta cel mai probabil către construcţii, infrastructură şi probabil spre dezvoltarea industriei high-tech. Iată de ce, analiştii economici apreciază că împrumutul acordat Moldovei nu este lipsit de potenţial comercial şi ar putea stabili în favoarea Chinei un avanpost către accesarea pieţelor din zonele de influenţă ale Uniunii Europene şi Rusiei. „Există sinergii între interesele de export ale Chinei şi specificul industriei moldovene”, a declarat Franklin Steves, consilier politic la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD). China se va concentra probabil pe agricultura din Moldova, dar şi pe vinificaţie şi industria textilă, apreciază acesta.
În aceste condiţii, sprijinul de un milliard USD promis de China, eclipsează atât ajutorul financiar al UE de 210 mil. euro, cât şi cel al Fondului Monetar Internaţional de 574 mil. USD.
Moldova inveşteşte în promovarea vinurilor
Stimulată de interesul pentru producţia proprie viticolă, Republica Moldova este gata să intre în piaţa de desfacere. Pentru asta, în anul 2011, producătorii de vinuri din Republica Moldova vizează pieţele-ţintă din Cehia, Germania, Polonia, Ucraina şi evident China. Aici vor fi derulate campanii de promovare a produselor vinicole, dar şi în în România, Ţările Baltice şi Belarus. Suma prevăzută de Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare şi Asociaţiile din Republica moldova pentru realizarea obiectivelor propuse este de 200 mii Euro, o sumă relative mică, însă suficientă pentru dimensiunea şi forţa republicii.
Agenţia de presă Unimedia din Republica Moldova notează că, în anul 2010, Moldova a exportat în Federaţia Rusă peste 117 mil. litri de vin, 34 mil. litri coniac şi 157 mil. litri vin brut.
Relaţiile diplomatice China – Republica Moldova
Înfiinţată în anul 1991, Republica Moldova a fost recunoscută de Republica Populară Chineză la 5 luni după declararea independenţei sale, la 30 ianuarie 1992. La aproape trei ani, China îşi deschide ambasadă la Chişinău (21 octombrie 1994), primul ambassador chinez acreditat în R. Moldova fiind Li Fengli. La rândul său, R. Moldova deschide ambasadă la Beijing în martie 1996. În acelaşi an, la Beijing, vor fi puse bazele unei comisii mixte interguvernamentale pentru cooperare economică, comercială şi tehnico-ştiinţifică, intrată efectiv în activitate în august 1999.
Cel mai important eveniment al relaţiilor diplomatice chino-moldovene a fost înregistrat în iulie 2001 când preşedintele chinez, Jiang Zemin, a efectuat o vizită de stat la Chişinău. Vizita a marcat un moment de cotitură în dezvoltarea relaţiilor bilaterale.
În prezent, ambasadorii acreditaţi ai celor două ţări sunt Fang Li din partea chineză şi Anatolie Urecheanu din partea moldoveană.
Text publicat iniţial AICI, la 18 martie 2011