Cooperarea bilaterală din perioada celor 25 de ani de la stabilirea relațiilor diplomatice între R.P. Chineză și Republica Moldova, evoluțiile politice interne și externe din țara est-europeană în urma alegerilor prezidențiale din 2016, au fost abordate în cadrul unui interviu acordat acordat de Ambasadorul Republicii Moldova în China, E.S. Aureliu CIOCOI, Radio China Internațional.
Domnule Ambasador Aureliu CIOCOI, vă mulţumim pentru că aţi acceptat invitaţia la dialog lansată de Radio China Internaţional. De asemenea, primiţi cele mai calde urări de bine pentru Noul An tradiţional chinez în care am intrat de puţin timp. După o experienţă fructuoasă în spaţiul diplomatic european, de aproape un an vă aflaţi la post în China. Înainte de a intra pe câteva teme concrete, vă rugăm să treceţi în revistă observaţiile legate de diferenţele pe care le-ați sesizat odată ajuns la Beijing.
Vă mulţumesc din suflet pentru urările de bine pentru noul an chinezesc şi permiteţi-mi şi mie să vă urez dumneavoastră succese şi realizări frumoase în acest nou an pe care recent l-am sărbătorit cu toţii aici, la Beijing, şi în întreaga Republică Populară Chineză, şi să urez poporului chinez numai bine şi gânduri bune şi realizări frumoase în tot ceea ce întreprind aici în China.
Sunt relativ proaspăt numit aici în funcţie, la Beijing, şi impresiile după un prim an de activitate în China sunt enorme, pentru că trebuie să recunosc că nu sunt un sinolog de specialitate, întotdeauna am fost fascinat de cultura şi tradiţia chineză. Am activat pe parcursul carierei mele preponderent în statele europene, în special în Germania, şi evident am fost surprins, sincer să fiu, atunci când autorităţile Republicii Moldova au decis să fiu desemnat ca Ambasador în China. Acest an l-am folosit pentru a cunoaşte cât mai bine China. Impresiile sunt, cum vă spuneam, de-a dreptul fantastice, pentru că este totuşi vorba de o tradiţie cuturală de circa 5.000 de ani, este o ţară cu o capacitate enormă de a înţelege lucrurile, de a cunoaşte în profunzime ceea ce se întâmplă nu doar acasă ci şi în afara Chinei, şi este o ţară, un popor, cu o capacitate fenomenală de răbdare şi perseverenţă în atingerea obiectivelor propuse.
Vreau să felicit cu această ocazie şi conducerea Chinei, dar şi întreg poporul chinez pentru acel remarcabl salt care a fost înregistrat în China, în ultimii 30 de ani, practic realizând într-o perioadă istorică atât de scurtă imposibilul pentru alte state din lume. Să depăşească secolul XXI prin dezvoltarea tehnologică, prin dezvoltarea intelectuală, culturală, într-un timp record. Mi se pare absolut fantastic, mi se pare un lucru care merită studiat cu atenţie şi experienţa chineză în acest sens merită preluată de celelalte state, mă refer aici în primul rând la Republica Moldova, ţară pe care o reprezint.
Recent, China şi Republica Moldova au aniversat 25 de ani de la stabilirea relaţiilor diplomatice, evenimentul având loc pe fondul unei perioade marcate de agitaţie, de tensiuni locale şi regionale. Ce dă consistenţă şi care sunt principalele teme de cooperare bilaterală între Chişinău şi Beijing?
În primul rând, cu toată responsabilitatea, vreau să afirm că la nivel politic relaţiile dintre statele noastre cunosc o permanentă mişcare ascendentă. China a fost una dintre primele state din lume care a recunoscut, imediat după proclamarea independenţei Republicii Moldova, a recunoscut independenţa ţării mele, şi R.P. Chineză a fost iarăşi între primele state din lume care a dorit să stabilească relaţii diplomatice directe cu nou creata Republica Moldova, la începuturile ţării mele, după destrămarea Uniunii Sovietice. Din acest considerent, cei 25 de ani pe care îi marcăm în anul curent, de relaţii diplomatice cu Republica Populară Chineză este un prilej extraordinar de a trece în revistă realizările marcate împreună.
Ţin să atrag atenţia în mod special asupra faptului că ambele state au un parteneriat trategic, dacă vreţi. Noi întotdeauna am fost recunoscători şi suntem rescunoscători autorităţilor chineze pentru întreg sprijinul pe care China l-a acoprdat Republicii Moldova pe parcursul acestor 25 de ani. Cum este faimosul proverb care spune că prietenul adevărat se cunoaşte la nevoie, R.P. Chineză a fost acel prieten care într-adevăr şi-a confirmat caldele relaţii de prietenie în raport cu Republica Moldova, ajutându-ne şi la bine, şi la greu. Când vorbesc de perioada de ananghie pe care a trecut-o Republica Moldova vreau să amintesc calamitatea naturală care a inundat localităţile aflate de-a lungul Râului Prut, în 2010, când R.P. Chineză a fost unul dintre puţinele state care a oferit o mână de ajutor celor care au pătimit, dar şi guvernului Republicii Moldova.
Peste toate, R.P. Chineză este în permanent contact cu pulsul evenimentelor din R. Moldova şi ne oferă întreaga asistenţă necesară pe care China este gata să o pună la dispoziţia ţării mele, pentru a asigura nu doar o prosperitate continuă a economiei R. Moldova, dar din discuţiile pe care le avem noi cu reprezentanţii autorităţilor chineze, dar şi pentru permanenta prosperitate a fiecărui cetăţean al R. Moldova.
În contextul acesta, permiteţi-mi pe această cale să le transmit în numele Guvernului Republicii Moldova, al autorităţilor Republicii Moldova, sincere cuvinte de mulţumire autorităţilor R.P. Chineze, pentru grija pe care a manifestat-o în toţi aceşti ani şi sper mulţi ani înainte Republicii Moldova.
Vorbeam despre evenimentele care generează sensibilităţi şi o atenţie sporită. Anul trecut, Republica Moldova a revenit la sistemul electoral direct pentru desemnarea preşedintelui. Aşa cum a anunţat în perioada alegerilor, domnul Igor Dodon a iniţat o serie de acţiuni de comunicare şi reaşezare în plan politic extern. Cum se doresc înţelese aceste măsuri?
Este o perioadă turbulentă la ora actuală, dar este un exerciţiu absolut democratic. Domnul preşedinte a fost ales printr-un exerciţiu perfect democratic, lucru recunoscut şi de observatorii internaţionali care au monitorizat procesul electoral din Republica Moldova. Apoi, mi se pare un lucru absolut firesc când exponenţi ai diferitelor partide politice reprezintă diferite ramuri ale puterii în Republica Moldova. Eu nu aş fi atât de categoric să afirm acum că odată cu venirea noului preşedinte în oficiu se rediscută priorităţile politice ale Republicii Moldova. Există un exerciţiu democratic, există un dialog între ramurile puterii din ţara mea şi cu sigranţă îmi exprim certitudinea că, până la urmă, se va găsi un consens şi ne vom axa pe un numitor comun în ceea ce priveste priorităţile politice ale Republicii Moldova.
Până una alta, repet, este o dovadă a faptului că democraţia funcţionează, că instituţiile democratice din Republica Moldova îşi îndeplinesc cu brio funcţiile, indiferent de coloratura politică a celor care stau la conducerea acestor ramuri ale puterii. Iarăşi repet, este un lucru specific democraţiei şi ceea ce se întâmplă în Republica Moldova reflectă perfect acest lucru.
Uitaţi-vă de altfel la ceea ce se întâmplă în Statele Unite ale Americii, unde există anumite turbulenţe la nivel politic, dar cu certitudine instituţiile respective îşi vor face datoria şi consensul până la urmă va fi identificat, în aşa fel încât societatea să îşi continue parcursul normal.
Acelaşi lucru îl pot afirma şi în raport cu ţara mea. Domnul Dodon este un politician extrem de experimentat. Dumnealui are un bagaj enorm de experienţă în spate. Ca lider politic, dacă vă amintiţi, a fost în perioada guvernării domnului Voronin, a exercitat şi funcţia de ministru al Economiei. Dumnealui cunoaşte foarte bine lucrurile din interiorul Republicii Moldova şi evident dumnealui are propria viziune în ceea ce priveşte politica externă a Republicii Moldova. Dar, repet încă odată, acest lucru este absolut firesc, sper foarte mult ca atât instituţia prezidenţială, cât şi celelalte ramuri ale administraţiei din Republica Moldova, prin dialog, prin comunicare directă, să identifice acel numitor comun care să permită ţării să continue dezvoltarea ascendentă.
Rămânând în zona politicii externe, care sunt totuşi direcţiile de acţiune şi interes ale Republicii Moldova în contextul noii orientări de la Chişinău?
La ce vă referiţi dumneavoastră când spuneţi o nouă orientare.
Există o foarte aprinsă dezbatere, sau cel puţin la nivel mediatic, între reorientarea politicii externe către Est, în condiţiile în care inclusiv preşedintele Dodon vorbeşte de contactul permanent şi rămânerea pe zona europeană. Unde, practic, ar trebui să privească observatorii detaşaţi, în acest context în care o parte din clasa politică de la Chişinău vorbeşte de blocajul pe linia europeană, în timp ce preşedintele Dodon vorbeşte de necesitatea redeschiderii comunicării corecte pe Est?
Şi domnul Dodon are perfectă dreptate în acest sens! Pentru că Republica Moldova, regiunea în care este amplasată Republica Moldova, este o regiune extrem de dificilă şi fiind la joncţiunea dintre Uniunea Europeană şi Federaţia Rusă este firesc pentru politicienii din Republica Moldova să caute să întreţină relaţii bune, atât cu Uniunea Europeană, cât şi cu liderii de la Moscova.
În ceea ce priveşte, cum spuneţi dumneavoastră reorientarea politicii externe a Republicii Moldova nu aş fi chiar întrutotul de acord cu dumneavoastră din simplul motiv că baza unor asemenea discuţii se află în societatea din Republica Moldova. Şi dacă ne amintim despre rezultatele sondajelor de opinie realizate în Republica Moldova de-a lungul anilor o să vedem că populaţia din Republica Moldova permanent balansează, ba spre Uniunea Europeană, ba spre relaţiile mai consolidate cu Federaţia Rusă. În acest context, doar o mică remarcă. Dacă vă amintiţi, în perioada guvernării Partidului Comunist în Republica Moldova, în 2007-2008, realizarea unor astfel de sondaje arătau că circa 75% din respondenţi optau pentru integrarea Republicii Moldova cât mai rapid în Uniunea Europeană. Din păcate, şi aici trebuie să recunosc cu întreaga responsabilitate, odată cu venirea în anul 2009 a partidelor democrate la guvernare în Republica Moldova, acest vector pro-european de dezvoltare a politicii externe a Republicii Moldova a fost puternic compromis şi a fost puternic compromis de către unii lideri politici recenţi din Republica Moldova care, ascunzându-se după paravanul de necesitate a integrării europene nu făceau nimic altceva decât să corupă sau să extindă exerciţiile de corupere masivă în societate. Evident, omul simplu vede acest lucru, evident omul simplu începe să tragă linia de explicaţie loctică între exponenţii politicului din Republica Moldova care nu fac lucruri tocmai legale, cu declaraţiile lor oficiale privind necesitatea integrării europene. Şi atunci, lucrul acesta a fost imediat sesizat de către populaţia Republicii Moldova şi dacă sunteţi atent acuma, ultimele sondaje din Republica Moldova atestă că, de fapt, doar 45% din respondenţi mai continuă să creadă că viitorul Republica Moldova ar fi în spaţiul Uniunii Europene. Totodată, nu există nicio majoritate clară care ar opta exclusiv pentru aderarea Republicii Moldova la aşa numita uniune euro-asiatică, împreună cu Federaţia Rusă.
Ei, domnul preşedinte Dodon nu face altceva decât să legitimeze aceste curente politice din interiorul Republicii Moldova.
De ce vă spuneam eu la întrebarea dumneavoastră anterioară că este foarte important să continue dialogul şi o identificare a unei balanţe corecte, coercitive, între instituţiile puterii de stat din Republica Moldova. Pentru că doar în felul acesta administraţia oficială din Republica Moldova ar putea să expună realmente, efient, voinţa şi dorinţa întregii societăţi din Republica Moldova.
Vreau să vă spun şi un alt lucru. Un alt exerciţiu democratic este ca fiecare partid politic din Republica Moldova să aibă propria viziune privind politica externă. Din păcate, comparând ceea ce se întâmplă în Republica Moldova, cu ceea ce a fost în România, în mijlocul anilor 90, în 94 sau 95, când a fost semnată renumita Declaraţie de la Snagov, când întreaga clasă politică din România a subsemnat declaraţiei angajamentului de a susţine plenar perspectiva europeană, în Republica Moldova este dificil de a obţine acest lucru. Nu poate să existe un curent unic, o opinie absolut intangibilă privind perspectivele dezvoltării sau relaţiilor externe ale Republicii Moldova. În condiţiile noastre, unde după experienţa aflării în componenţa Uniunii Sovietice, după influenţa pe care a avut-o Republica Moldova din partea fostei Uniuni Sovietice, după care din partea Federaţiei Ruse şi nu doar din partea Federaţiei Ruse, acum suntem parte componentă a Comunităţii Statelor Independente, lucrul acesta evident că explică diferenţele care există în societatea noastră privind scopul sau orientările, vectorul de dezvoltare a politicii externe a Republicii Moldova. Dar, iarăşi, prin dialog, prin comunicare, întotdeauna se pot aduce poporului, societăţii, argumentele necesare pentru a demonstra avantajele uneia sau altei opţiuni.
Revenind la relaţia cu China, este de notorietate faptul că autorităţile de la Beijing au manifestat o atenţie constantă pentru dezvoltarea şi accentuarea relaţiilor cu Republica Moldova. Aş dori să evidenţiaţi câteva dintre elementele care definesc interesele comune de cooperare.
În primul rând, noi suntem recunoscători autorităţilor R.P. Chineze pentru faptul că China recunoaşte univoc integritatea teritorială a Republicii Moldova. Şi mă refer aici la problema care există încă, iar noi nu am reuşit să o rezolvăm până la capăt în ceea ce priveşte integritatea Republicii Moldova, problema transnistreană, problema separatismului din estul Republicii Moldova. Totodată, noi recunoaştem necondiţionat unitatea R.P. Chineze şi mă refer aici la problema Taiwanului şi a altor regiuni autonome speciale care sunt în componenţa R.P. Chineze. Deci, pentru ambele state, recunoaşterea unităţii teritoriale, integrităţii teritoriale, este una dintre axiomele sau stâlpii de bază care stau la baza relaţiilor noastre de bună prietenie.
Ambele state cooperează foarte intens pe plan internaţional. Nu vreau să intru în detalii, pot doar să vă spun că suntem în permanent contact şi dialog când vine vorba de anumite decizii la nivelul Organizaţiei Naţiunilor Unite, unde încercăm să ne ajutăm reciproc şi să ne întindem câte o mână de ajutor atunci când este nevoie. În plan politic, iarăşi, ne bucurăm de faptul că Beijingul în permanenţă lobează Republica Moldova atunci când ţara mea are nevoie de acest lucru. În plan politic avem o înţelegere absolută şi o armonie perfectă între capitalele noastre. Şi cum am spus, autorităţile mele sunt recunoscătoare R.P. Chineze pentru această asistenţă permanentă de care noi ne bucurăm şi de acest ajutor.
Pe de altă parte există şi aspectul economic care este unul dintre cele mai importante elemente din relaţia dintre ambele state. Relaţiile economice şi comerciale dintre Republica Moldova şi R.P. Chineză sunt în permanentă creştere, şi în acest sens cel mai bun exemplu ar fi vinurile moldoveneşti care devin tot mai populare şi mai cunoscute pe piaţa din China. Dar, dincolo de vinuri, Republica Moldova are multe alte oferte care le putem promova pe piaţa chineză. Un lucru pe care îl simţim, este susţinerea care vine permanent din partea autorităţilor R.P. Chineză. Şi viceversa! Republica Moldova este cointeresată în investiţiile companiilor chineze, în economia naţională, lucru care ne permite şi nouă să ne dezvoltăm şi să dezvoltăm economia naţională a Republicii Moldova în aşa fel încât cetăţeanul de rând să simtă la modul direct avantajele prosperităţii economice.
Domnule Ambasador, înainte de a încheia acest dialog, vă rugăm să evidenţiaţi o parte dintre aşteptările consemnate în agenda de diplomat pentru acest an de activitate în China?
În primul rând, şi cel mai important lucru, este lansarea negocierilor privind acordul de liber schimb dintre Republica Moldova şi R.P. Chineză. Pentru noi, semnarea unui astfel de acord ar constitui un pas enorm înainte în consolidarea relaţiilor cu R.P. Chineză, lucru care va permite dinamizarea relaţiilor comerciale între ambele state. Ridicarea barierelor vamale, instituţionale, care există la ora actuală între ambele state prin semnarea acestui acord ar permite, vă daţi seama şi dumneavoastră, o creştere considerabilă a schimburilor comerciale. Pe de altă parte, sper foarte mult ca şi participarea Republicii Moldova la strategia Drumului Mătăsii va obţine noi rezultate palpabile pe parcursul acestui an. Suntem în dialog cu autorităţile chineze în ceea ce priveşte lansarea unor mari proiecte de investiţii în Republica Moldova şi viceversa. Totodată, vreau să transmit recunoştinţă autorităţile şi instituţiilor din R.P. Chineză pentru interesul pe care îl manifestă oficialii chinezi vis-a-vis de extinderea importurilor producţei vinicole din Republica Moldova în R.P. Chineză.
Avem obiective concrete, avem foarte mult de lucru, şi credeţi-mă, posibilităţile sau opţiunile care le oferă perspectivele relaţiilor bilaterale dintre ambele state sunt foarte bune.
Eu nu încetez să rămân mirat de amploarea dezvoltării economice pe care o demonstrează R.P. Chineză şi sincer să fiu privesc cu un soi de invidie pozitivă acest lucru şi foarte mult mi-aş dori ca să putem transpune dinamica acestor evenimente şi în Republica Moldova, astfel încât şi ţara mea să devină cât mai prosperă din punct de vedere economic şi politic, în regiunea în care se află.
Domnule Ambasador Aureliu CIOCOI, vă mulţumim pentru amabilitatea de a purta acest dialog! Vă dorim succes şi vă invităm oricând să vizitaţi Radio China Internaţional.
Vă mulţumesc şi eu, şi vă urez mult succes în activitatea dumneavoastră şi vă mulţumesc pentru faptul că sunteţi. Redacţia română a Radio China Internaţional este acea portiţă care ne permite nouă celor din spaţiul românesc să devenim mai cunoscuţi în afara frontierelor, a spaţiului geografic al nostru, graţie redacţiei dumneavoastră. Vă mulţumesc din suflet şi vă urez mult, mult succes în continuare.