Avocatul Cristian Winzer (foto) a inițiat, astăzi, un demers care ar trebui susținut de tot mai mulți specialiști în drept. Curtea Constituțională a României (CCR) a fost sesizată și solicitată să admită excepția de neconstituționalitate formulată de Avocatul Poporului și constatarea faptului că prevederile OUG nr. 25/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății este neconstituțională în ansamblu.
Pe scurt, Av. Winzer cheamă în judecată Guvernul României pentru privatizarea sistemului public de sănătate, pe fondul crizei generate de pandemia COVID-19.
În documentul înregistrat la CCR, Av. Winzer arată că adoptarea OUG nr. 25/2020 s-a făcut cu încălcarea dispozițiilor art. 115 al (4) din Constituția României, în condițiile evidente în care „nu au fost întrunite exigențele constituționale privind delegarea legislativă”.
De asemenea, „nu au fost și nu sunt expuse argumente obiective, care să poată justifica pretinsa situație extraordinară și urgența promovării și adoptării de către Guvernul României a acestei ordonante de urgență (…) după cum nu au fost și nu sunt relevate acele posibile consecințe/efecte negative concrete care s-ar fi putut produce în lipsa promovării și adoptării actului normativ (…)”.
În document se mai arată că „nu au fost relevate și dovedite nici pretinsa gravă atingere adusă interesului public de actuala reglementare legislativă (…) nici pretinsul impact negatiov care se reprecutează asupra cetățenilor și instituțiilor și nici prejudiciile concrete înregistrate până în prezent, pe fondul actualei reglementări a legislației în materie”.
În aceste condiții, „este dincolo de orice îndoială rezonabilă că Guvernul nu a adus argumente pertinente în sensul caracterului urgent al măsurilor pe care a dorit să le instituie prin adoptarea OUG nr. 25/2020, motivarea urgenței fiind una pur formală, lipsind practic de substanță textul constituțional al art. 115 alin. (4)”.
Însă una dintre cele mai puternice acuzații aduse Guvernului este aceea potrivit căreia „interesul public nu poate fi reprezentat de crearea cadrului legislatic prin care, fără transparență, fără dezbatere, fără consultări prealabile cu autoritățile relevante/părțile interesate cu atribuții și responsabilități în materie, fără studii de impact, fără asigurarea protecției concutenței loiale etc. companii/întreprinderi private urmează a primi fonduri publice substanțiale, în detrimentul insitituțiilor publice și, în final, al pacientului (…)”.
Vezi documentul integral Av Winzer proces CCR 22042020
În urmă cu o săptămâni, printr-o petiție înaintată la 15 Aprilie a.c Avocatului Poporului, Av. Cristian Winzer a solicitat intervenția, inclusiv prin sesizarea Curții Constituționale, cu privire la decretul pentru prelungirea stării de urgență.
Între argumentele sesizării, Av. Winzer arată că „Problema în sine NU este însă reprezentată de însăși restrângerea pe teritoriul României a exercițiului celor 8 (opt) drepturi și libertăți fundamentale în contextul pandemiei de COVID-19 (ea pare a avea o aparență de legitimitate, în raport de principiul proporționalității sus-enunțat – deși NU foarte clar enunțată și fundamentată!), ci de realizarea restrângerii printr-un ACT ADMINISTRATIV care NU este lege/NU are forță de lege și care stabilește, prin el însuși, reglementări PRIMARE (deși Președintele nu are competența legală de a legifera!)”.
Vezi documentul integral petitie-avp-winzer-decret-240-prelungire-stare-de-urgenta_16965700
Pingback: Complicele PSD salvat de inițiativa avocatului Cristian Winzer! | Octavpelin's Weblog