Maia SANDU: „Suntem interesaţi să creăm oportunităţi pentru elevii şi tinerii din Republica Moldova interesaţi să înveţe limba chineză”

Interviu Ministrul Educatiei RM Maia Sandu 1

Varianta audio a interviului AICI

Aflată în vizită în China, Ministrul Educaţiei din Republica Moldova, doamna Maia Sandu, a vorbit, în cadrul unui interviu acordat Radio China Internaţional, despre relaţiile de cooperare şi proiectele în domeniul educaţional derulate cu partenerii chinezi. Principalul punct în agenda vizitei în China l-a constituit semnarea unui nou acord de cooperare între ministerele de resort din cele două ţări, acord care prevede, între altele, creşterea numărului de burse pentru studenţi.

Doamnă Maia Sandu, vă aflaţi la finalul primei vizite în China, în calitate de ministru al Educaţiei din Republica Moldova, agenda evenimentelor cuprinzând întâlniri cu Ministrul Învăţământului Yuan Guiren, cu o serie de oficiali şi cadre didactice. Care sunt primele impresii şi experienţe ale vizitei?

Impresiile sunt, bineînţeles, pozitive, este prima mea vizită în China şi din puţinele zile pe care le-am petrecut aici am reuşit să mă conving că China este o ţară mare, frumoasă, interesantă şi foarte diversă. Am reuşit să discut cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei, cu oameni din sector, din instituţii de învăţământ şi cred că până la urmă, chiar dacă există diferenţe între sistemele noastre educaţionale, provocările sunt cam aceleaşi. Toţi optăm pentru o educaţie de calitate, încercăm să îmbunătăţim, să creştem relevanţa studiilor pe care le oferă sistemele noastre educaţionale, iar pentru asta trebuie să investim în metode noi educaţionale astfel încât tinerii pe care noi încercăm să îi ajutăm în sistemul educaţional să fie competitivi atunci când ajung pe piaţa muncii.

Republica Moldova derulează de mai mulţi ani, alături de China, o serie de proiecte în domeniul educaţiei şi infrastructurii educaţionale, cu ocazia prezenţei Dumneavoastră la Beijing fiind semnat Acordul de colaborare dintre Ministerul Educaţiei din Republica Moldova şi Ministerul Învăţământului din Republica Populară Chineză. Care sunt principalele repere ale acordului?

Este adevărat, am reuşit în cadrul acestei vizite să semnăm un nou acord de colaborare şi cred că acesta cel mai important rezultat al vizitei. Şi până acum am avut o colaborare frumoasă cu Ministerul Educaţiei din China şi sperăm că acest acord ne va permite să îmbunătăţim această colaborare. În primul, acordul pune accentul pe mobilitatea academică şi am reuşit să creştem, prin acest acord, numărul de burse pe care le oferă părţile, respectiv numărul de burse pe care le oferă partea chineză studenţilor moldoveni şi viceversa. Al doilea element important al acordului este cooperarea în domeniul tehnologiilor informaţionale. În ultimii ani am beneficiat de asistenţă din partea Guvernului Chinei, în special cu calculatoare, un lot impresionant de calculatoare care au mers la instituţiile de învăţământ din Republica Moldova.

În cadrul acestei vizite am discutat un proiect nou, un proiect care ne-ar ajuta să conectăm toate instituţiile din Republica Moldova într-un singur sistem de comunicare. Aceasta ar însemna procurarea de staţii virtuale pentru fiecare instituţie, pe care le-am folosi în special în comunicarea cu managementul instituţiilor de învăţământ, dar şi pentru instruirea profesorilor, pentru că, pentru Republica Moldova, cea mai mare provocare din sistemul educaţional, la moment, este calitatea cadrelor didactice. Suntem preocupaţi de această problemă şi vrem să investim astfel încât să avem profesori foarte buni, motivaţi, pentru că doar aşa vom reuşi să îmbunătăţim rezultatele din sistem.
Al treilea element vizează promovarea limbilor celor două ţări şi culturii. Avem experienţe bune, deja, pe care vrem să construim, aceasta înseamnă să promovăm limba chineză şi cultura chineză în Republica Moldova, şi limba română şi cultura românească în China.

Institutul Confucius, deschis în anul 2009 în cadrul Universităţii Libere Internaţionale din Moldova, şi programele de sprijin material pe care China l-a oferit şcolilor moldovene, relaţiile de colaborare la nivel educaţional între cele două ţări au evoluat de la an, la an. Ce îşi propune Guvernul de la Chişinău în domeniul învăţământului, având în vedere atât perspectiva europeană, cât şi relaţia de bună cooperare cu ţări precum China?

Este adevărat, colaborarea pe care o avem cu Institutul Confucius de la Chişinău este o istorie de succes, am discutat şi astăzi (n.a. – 15 aprilie) cu reprezentanţii Institutului Confucius de aici, de la Beijing, am vorbit despre lucrurile frumoase pe care am reuşit să le facem până acum, dar şi despre planurile de viitor. Considerăm că limbile străine, limbile moderne, trebuie să fie o prioritate şi limba chineză este una dintre limbile moderne în care merită să investim. În acest sens, suntem interesaţi să creăm oportunităţi pentru elevii şi tinerii din Republica Moldova, dar nu doar tinerii pentru că sunt şi maturi care sunt interesaţi să înveţe limba chineză. Împreună cu Guvernul Chinez o să investim în continuare pentru a crea aceste oportunităţi.

Interviu Ministrul Educatiei RM Maia Sandu 2Evident, Republica Moldova şi-a ales vectorul european şi aceasta înseamnă pentru Republica Moldova un proces de modernizare a ţării. Noi credem că prin implementarea politicilor europene şi prin apropierea de spaţiul european, vom reuşi să modernizăm ţara cel mai repede posibil. Sistemul educaţional îşi doreşte să se alinieze la aceste evoluţii. Noi dorim să facem parte din spaţiul educaţional unic european, dar aceasta nu înseamnă că ceea ce dorim să construim în sistemul educaţional din Republica Moldova vine în contradicţie cu sistemele sau cu lucrurile care se întâmplă în educaţia din alte ţări. Până la urmă, toate ţările, inclusiv cele din Europa şi din alte părţi ale lumii se confruntă cu o provocare majoră şi anume calitatea din sistemul educaţional. Este clar pentru toţi că o calitate a studiilor reprezintă cel mai important element al competitivităţii unei ţări şi al competitivităţii unui individ. Cred că, aşa cum spuneam, provocările sunt similare şi respectiv şi soluţiile trebuie să le căutăm împreună.

Programul vizitei la Beijing a inclus şi prezenţa la Şcoala „1 Octombrie”, una dintre şcolile de elită din capitala Chinei, acolo unde limba română este aniversată în fiecare an. Cum apreciaţi întâlnirea avută aici?

În primul rând, am fost impresionată, surprinsă plăcut să aflu că această instituţie este interesată de limba română şi de cultura noastră. În al doilea rând, pentru mine a fost o oportunitate să văd o şcoală chineză şi să fac comparaţiile cu instituţiile pe care le avem noi la Chişinău. Evident, condiţiile sunt foarte bune, sunt multe lucruri din care trebuie să învăţăm şi trebuie să îmbunătăţim condiţiile la Chişinău, să creştem investiţiile astfel încât copiii noştri să poată să fac multe lucruri interesante, pentru că, până la urmă, toţi ne dorim ca şcoala să devină interesantă. Doar aşa vom putea capta interesul copiilor şi doar aşa ei vor învăţa cu plăcere.
Au fost lucruri frumoase, ne-am informat şi despre metodele de predare, pentru că doar condiţiile fizice nu sunt suficiente, trebuie să avem şi profesori care să fie gata să înveţe în fiecare zi, să îmbrăţişeze metode noi de predare, să îşi schimbe atitudinea faţă de elevi. Chiar a fost o experienţă foarte interesantă şi în special am discutat despre posibilitatea unui cooperări cu o instituţie de la Chişinău care se numeşte „Spiru Haret” şi care este o instituţie foarte bună, o instituţie care pune accent pe studierea limbilor moderne şi care este interesată să ofere posibilitatea de studiere a limbii chineze.

Doamnă ministru, aţi avut câteva zile la dispoziţie, în premieră să spunem aşa, să descoperiţi China. Care sunt diferenţele, care sunt nuanţele, sensibilităţile pe care le-aţi descoprit odată ajunsă aici, lăsând la o parte ideile cu care aţi plecat de la Chişinău.

Cred că am fost surprinsă de pasul modernizării. Am fost surprinsă să văd foarte multe clădiri în stil occidental, cum vedem la New York sau în altă parte. Credeam că o să găsesc o Chină mai tradiţională, ori am descoperit-o, cel puţin Beijingul un oraş diferit faţă de cel pe care mi-l imaginam. Bineînţeles, nu poţi să îţi faci o impresie despre o ţară doar după un singur oraş şi din câte am citit, şi din câte mi-au spus colegii, China este foarte diversă şi trebuie să călătoreşti mult ca să o înţelegi.

Doamnă ministru, vă mulţumim pentru amabilitatea de a purta acest dialog. Vă dorim succes în colaborările pe care le-aţi deschis alături de partea chineză şi, în mod evident, vă dorim drum bun către casă.

Vă mulţumesc tare mult.

Despre Dan Tomozei

gazetar din România
Acest articol a fost publicat în China, Interviuri, Republica Moldova, Veşti din China. Salvează legătura permanentă.

Un răspuns la Maia SANDU: „Suntem interesaţi să creăm oportunităţi pentru elevii şi tinerii din Republica Moldova interesaţi să înveţe limba chineză”

  1. DE CE CHINEZA SI NU ROMANA ? SI DE CE NU INVATA CHINEZI ROMANA ? ASTIA VIN AICI SI NOI TREBUIE SA LE INVATAM LIMBA ? SA PLECI INAPOI IN ASIA DE UNDE AU VENIT BASARABENI AU STAT CU ARMA LA TAPLA SA INVETE RUSA SI SA UITE LIMBA ROMANA ACUM TREBUIE SA INVETE CHINEZA ASTA DA TUPEU RUS CHINEZ … (***) – comentariu moderat pentru limbaj indecent.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.