FOTO – Poveste de iarnă în culorile și ritmurile Operei Beijing

Descoperind Opera Beijing, de la prima pensulă de culoare și prima linie care creionează chipul personajelor, până la interpretarea scenică, este greu de spus ce este mai dificil: să dai viață personajului sau să îl pregătești – uneori ore la rând – pentru a căpăta chipurile și costumațiile transmise de peste 200 de ani. În atmosfera din spatele și din fața scenei Operei Beijing, sâmbătă, înaintea Crăciunului, am avut șansa să fiu grație unei invitații lansate de colegii și prietenii chinezi, descoperind înainte de toate cât de solide și puternice sunt legăturile între generațiile de artiști, fie că vorbim de copii de școală, fie că vorbim de artiști veterani.

O chintesență a artelor antice și moderne din China, Opera Beijing are la bază mai multe curente ale operei tradiționale chineze, unele apărute la sfârșitul secolului XVII, așa cum este Opera Huiban, care a fost prezentată pentru prima dată în anul 1790, în perioada dinastiei Qing, în cadrul unui spectacol dat în onoarea Împăratului Qianlong. După o lungă perioadă de absorbție și modelare, stilul operei a fost desăvârșit, urmând să primească numele capitalei Chinei.

Astăzi, Opera Beijing este una dintre cele mai cunoscute opere tradiționale chineze, având un repertoriu, personaje, mișcare scenică și spectacole care dau unicitate și identitate. Spectacolele sunt susținute de patru categorii de personaje: sheng (masculin), dan (feminin), jing (masculin) şi chou (masculin sau feminin), la care se adaugă alte personaje secundare.

Dar, ce face ca Opera Beijing să fie spectaculoasă este masca sau mai corect pictura aplicată actorilor, așa încât culorile dau o semnificație aparte, pozitivă sau negativă. Personajele pozitive au feţele cu culoare roşie, azurie sau neagră, personajele neutre au faţa albastră, cele negative au faţa albă, în timp ce sfinţii, Buddha şi diavolii au feţele vopsite în galben.

Azi, Opera Beijing are o istorie marcată de patru școli: Mei Lanfang (1894-1961), Shang Xiaoyun (1900-1976), Cheng Yanqiu (1904-1958) și Xun Huisheng (1900-1968), fiecare cu actori și piese specifice.

Evenimentul a fost organizat de Asociația pentru Schimburi Internaționale din Beijing, Comunitatea Yonganli Jingwai Est, Asociația pentru Promovarea Operei Beijing și Fundația pentru Pacea Internațională și Cultură Beijing, cărora le aduc calde mulțumiri.

Despre Dan Tomozei

jurnalist din România
Acest articol a fost publicat în Analize - Comentarii, China, Descoperind China, Înţelege China, Veşti din China. Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns