Produsele românești se bucură de respect și simpatie pe piața chineză

Cel mai mare târg de produse din Asia, Expoziţia Internaţională de Importuri China (CIIE) 2022, eveniment ajuns la a cincia ediție, s-a încheiat în urmă cu două zile, la Shanghai. La uriașul eveniment, la care au participat 145 de ţări, regiuni şi organizaţii internaţionale, România a avut un singur reprezentant oficial, în condițiile în care, în cele cinci zile de expoziție au fost semnate acorduri în valoare de 73,52 miliarde USD (+3,9% față de ediția 2021) și au fost înregistrați peste 440.000 de vizitatori, în condițiile strategiei Zero-Covid aplicate în China.

Robert Mitrofan (foto), șeful biroului din Shanghai al Uniunii Patronatelor din România (UPR) – Business România, cu peste 12 ani de experiență în mediul de afaceri chinez, a participat și urmărit evoluția CIIE de-a lungul celor cinci ediții. Anul acesta, SUA, Germania, dar și Coreea de Sud și Japonia – ca noutate – s-au numărat între țările cu pavilioane și standuri de brand care au atras interesul în mod deosebit, prin investiția în promovare și diversitatea de produse.

„Înainte de toate, trebuie subliniată continuitatea platformei de promovare oferită de CIIE, poate cel mai impotant eveniment de profil la nivel mondial”, a declarat Robert Mitrofan. „Așa cum a afirmat și președintele Xi Jinping, la recentul Congres național al PCC, China dorește să își deschidă piața pentru partenerii din întreaga lume, dorește să își facă cunoscute produse, dar și să ofere posibilități de prosperitate comună cu toate țările care doresc să interacționeze cu economia chineză. Este un semnal important, pentru că stabilitatea politică de aici oferă și o șansă foarte bună pentru o continuă dezvoltare economică, dar și pentru atragerea de investiții străine.”

Privind spre reprezentarea țărilor din Europa Centrală și de Est, una dintre cele mai vizibile a fost Serbia, cu un pavilion național de amploare, în care s-au regăsit peste 50 de companii.

„Având în vedere că la Shanghai avem deschise două birouri de promovare, la ediția CIIE 2022, UPR Bussiness România a lansat în premieră pe piața chineză apa minerală Borsec la sticlă de plastic și apa Aquatique sistem de închidere pentru sportivi. Apoi, în cadrul evenimentelor la care am participat, produsele românești și mediul economic din România au fost promovate în cadrul platformei European American Chamber of Commerce & Industry, unde suntem membri ca organizație și unde avem un birou permanent”, a declarat Robert Mitrofan.

Potrivit acestuia, în fața vizitatorilor și comercianților din diferite provincii ale Chinei, la CIIE 2022 au mai fost promovate: vinurile de Tohani, Domeniul Coroanei, Budureasca, biscuiți „Secretul bunicii”, pufuleții Gusto, dar și produsele Gerovital și Borsec, ultimele două fiind considerate „locomotive” și pentru alte produse și companii din România.

„Dacă vom reuși să reunim mai mulți producători din România, cred că prezența noastră pe piața de produse din China ar putea fi mult mai solidă, inclusiv în cadrul acestei expoziții cu anvergură și rezonanță mondială. Pe de altă parte, aș încuraja autoritățile române să acorde o mai mare atenție acestor evenimente, în special zonei economice din China, a doua mare piață comercială a lumii”, a apreciat Robert Mitrofan.

În opinia acestuia, „România continuă să se bucure de o imagine bună, de o reacție deosebită din partea reprezentanților autorităților, mediului de afaceri și consumatorilor din China, pentru că, în cadrul relației bilaterale, cu ani în urmă, am reușit să câștigăm respectul și simpatia tuturor celor de aici”. Pe acest fond, România are o serie de oportunități de acces pe piața chineză de consum, una dintre acestea fiind Expoziția anuală de la Ningbo, dedicată țărilor din Europa Centrală și de Est, unde România are un pavilion permanent de promovare pentru produsele românești, o alta fiind uriașul eveniment de la Shanghai, CIIE.

Dacă în anii precedenți România acorda un interes major CIIE, în acest an produsele românești au fost promovate în cadrul unui stand comun, rezervat inițiativei de cooperare China – Europa Centrală și de Est (ECE).

„China s-a transformat enorm. Piața, producătorii, pretențiile consumatorilor și standardul general este acum de nivel competitiv mondial. Piața chinez a devenit pretențioasă, consumatorii caută și investesc în produse net superioare în comparație chiar și cu piețele vest-europene. Cei de acasă ar trebui să înțeleagă că produsele chinezești au devenit reper de calitate, sunt extrem de competitive și nu mai sunt ieftine. Pe de altă parte, producătorii chinezi au devenit lideri de piață în multe domenii, fapt care schimbă automat optica și atitudinea chinezilor în cadrul dialogului, negocierilor și concurenței economice globale.” – Robert Mitrofan

Așa cum am arătat, evoluția României la nivelul reprezentării și prezenței pe piața chineză este în declin. Dacă în 2019 România a avut cel mai mare pavilion în cadrul expoziției China – ECE, cu peste 80 de companii reprezentate, în ultimii ani reprezentarea și susținerea la nivel guvernamental și diplomatic nu au mai fost continuate. În aceste condiții, imaginea România ca țară, dar și la nivelul produselor românești, a fost susținută cu precădere de mediul privat românesc și chinez.

„Trebuie spus că prezența României și produselor românești în China se datorează mai ales întreprinzătorilor și oamenilor de afaceri chinezi, care par să fie mai interesați și mai abili în zona de afaceri care să le aducă profit. Sunt oameni de afaceri chinezi care au o experiență de viață de 20-30 de ani în România, sunt chinezi care iubesc România și sunt atașați de noi. Prin eforturile acestor chinezi, puternici oameni de afaceri, sunt realizate investiții uriașe pentru a promova produse românești, chiar dacă nu de fiecare dată pot aștepta o recuperare rapidă a investițiilor. Dar, da, mai ales datorită lor suntem prezenți cu produse românești, în China.” – Robert Mitrofan

De partea cealaltă, țările din regiunea est-europeană, vecine cu România, sunt extrem de active, de interesate să își consolideze prezența pe piața chineză, fie prin deschiderea de reprezentanțe, fie prin parteneriate cu investitorii chinezi, cu confederațiile patronale din China. Sunt țări din Europa de Est care, anual, alocă bugete consistente pentru promovarea și intrarea pe piață, China fiind inclusă în strategiile economice de țară pe termen mediu și lung.

Subliniind că se bucură de o bună cooperare și de un bun dialog cu reprezentanții consulatului și Biroului de Promovare Comercial şi Economic din cadrul Consulatului României din Shanghai, Robert Mitrofan a subliniat că Uniunea Patronatelor din România – UPR Business este primul ONG românesc înregistrat în China, pricipala misiune fiind sprijinirea companiilor românești care doresc să intre pe piața din China.

Cei interesați să intre în contact cu Robert Mitrofan, pot utiliza adresa de e-mail: robert@eromania.cn

Despre Dan Tomozei

gazetar din România
Acest articol a fost publicat în Analize - Comentarii, Asia, China, CHINA-ECE, De departe ... România, EU Centrală şi de Est, Europa, Europa - Asia, Înţelege China, Multilateralism ... în doi, Români în China, România, România - China, Veşti din China. Salvează legătura permanentă.

Un răspuns la Produsele românești se bucură de respect și simpatie pe piața chineză

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.