„După dealuri”, primul film românesc în Festivalul de Film Beijing 2013

Dupa dealuri FIF Beijing 2013 2APeste 100 de spectatori chinezi au ales să urmărească, joi seara, producţia lui Cristian Mungiu „După dealuri”, primul film românesc prezentat în cadrul celei de A 3-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Beijing – 2013.
Având în vedere că numai în această zi festivalul a prezentat peste 60 de producţii internaţionale, dar şi tema dificilă pentru publicul unei ţări fără religie, filmul s-a bucurat de un enorm succes. Şi nu spun asta doar pentru că, la final, mulţi dintre cei prezenţi au aplaudat , dar mai ales pentru vreme de două ore şi 30 de minute publicul a rămas încremenit în fotoliile de la Beijing Glory Mall Brodway Cinema, din districtul Dongcheng.
Un alt argument pentru care cred că publicul chinez a fost absorbit de tema filmului regizat de Cristian Mungiu este acela că mulţi dintre spectatori au plecat, la final, cu produsele alimentare cumpărate, zgomotul ronţăitului de pop-corn fiind practic inexistent de la un capăt al altuia al celor 150 de minute.
A fost o premieră personală şi pentru mine, având în vedere că „După dealuri” a fost prima producţie cinematografică românească văzută în China într-un Multiplex, iar satisfacţia de a vedea publicul stând la coadă pentru bilete a completat bucuria serii.
Am fost curios să aflu ce impact a avut un film despre ortodoxie şi cutume est-europene în rândul chinezilor. Yang Liu a fost cea care a asigurat subtitrarea electronică în limba chineză, în timp real. Bună cunoscătoare a limbii lui Shakespeare, de mare sprijin i-a fost subtitrarea originală a filmului, în limba engleză, care a ajutat-o să înţeleagă o mare parte din poveste. A fost surprinsă când i-am spus că producţia are la bază un caz real. „Cred că pentru cei din sală este evident că preotul şi călugăriţele nu au greşit cu nimic. Ei au încercat să ajute, aşa cum au ştiut … oricum, este o poveste extrem de tristă, dintr-o lume total necunoscută nouă. Cred că aţi observat că publicul a fost încremenit pe întreaga durată a filmului, şi nu este puţin să nu auzi un zgomot vreme de două ore jumătate”, a spus Yang Liu.
În vreme ce dialogul nostru se derula, tânăra chinezoaică aduna latopul şi cablurile cu jutorul cărora subtitrarea în chineză a curs reflectorizant în sală. Abia atunci am realizat că mulţi dintre spectatori se aflau în în fotolii, privind ecranul pe care deja nu mai rula nimic, probabil continuând să mediteze la cele tocmai vizionate.
Repet ceea ce deja în România şi Europa se cunoaşte: “După dealuri”, regizat, produs şi scris de Cristian Mungiu alături de Tatiana Niculescu Bran, a avut premiera la 19 mai 2012, în cadrul Festivalului Internaţional de Film de la Cannes, unde a câştigat premiul pentru cel mai bun scenariu. Actriţele principale, Cosmina Stratan şi Cristina Flutur, au împărţit premiul pentru Cea mai bună actriţă în cadrul aceluiaşi festival. Îndrăznesc să spun că şi părintele stareţ, interpretat de Valeriu Andriuţă, a fost un rol realizat remarcabil.
Pentru toate astea, pentru reacţia publicului, dar mai ales pentru inspiraţia organizatorilor Festivalului Internaţional de Film de la Beijing ediţia 2013, am marcat o nouă seară de excepţie în China. Xie xie ni!Dupa dealuri FIF Beijing 2013 5A
Cel de al doilea film românesc în festival, „Poziţia copilului”, regizat de Călin Peter Netzer şi premiat cu Ursul de Aur pentru cel mai bun film la cea de-a 63-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, va rula sâmbătă la Beijing Youth Palace Theater, zi în care „După Dealuri” va fi reluat în festival.

Despre Dan Tomozei

jurnalist din România
Acest articol a fost publicat în Analize - Comentarii, China, De departe ... România, Veşti din China. Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.